Ezek a világ legextrémebb repülőterei
2024. április 27. 13:14
Kíváncsi arra, hogy milyen lehet majd az igazi maxi Dubaj? Az Egyesült Arab Emírségek legnépesebb városának, ami az azonos nevű emírség központja, arra készül, hogy megépítse a világ legnagyobb repülőterét. A méret azonban nem minden, így a dubaji beruházás kapcsán összegyűjtöttük a világ legextrémebb repülőtereit, a legszebbtől kezdve a legkisebben át a legveszélyesebbig.
Dubaj arra készült, hogy a világ legnagyobb repülőterét építi fel, ami a tervek szerint évente 160 millió utast és 12 millió tonna árut fogad majd – írta a CNN. A Dubaj központjától nagyjából 30 kilométerre található Al Maktoum nemzetközi repülőtér már most is működik – az első kereskedelmi gép, a WizzAir egyik A320-as éppen Budapestről érkezett meg oda, 2013 októberében –, de csak korlátozott számban fogad utasokat.
Paul Griffiths, a Dubai Airport vezérigazgatójának elmondása szerint az átépített Al Maktoum várhatóan valamikor a 2030-as években nyithatja meg kapuit, és olyan futurisztikus látványosság lesz, ami teljesen át fogja írni a reptérépítés megszokott szabályait. A megarepülőtér terveit jelenleg is készítik, és Griffiths közlése szerint azt egészen a 2050-es évekig folyamatosan bővíteni fogják, és központi eleme lesz egy teljesen új városrésznek, ami egy „aerotropolis” lesz.
A világ legnagyobb repülőtere
Jelenleg utasszámot tekintve az amerikai Georgia államban található Atlanta nemzetközi repülőtér számít a legnagyobbnak. Ezt a címet 1998 óta 25 alkalommal nyerte el, évente nagyjából százmillió utas fordul meg ott. Területre a világ legnagyobb repülőtere a Guinness Világrekordok szerint a szaúd-arábiai King Fahd nemzetközi repülőtér, ami elképesztő 780 négyzetkilométerével nagyobb, mint a közeli Bahrein, aminek három repülőtere is van. Csak összehasonlításként: Budapest 525 négyzetkilométer.
Azonban vannak, akik arra hívják fel a figyelmet, hogy a szaúdiak annak köszönhetik az elsőségüket, hogy minden, a reptér tulajdonában lévő területet beleszámoltak, miközben maga a légikikötő csupán 36 négyzetkilométert foglal el. Ez alapján a legnagyobb területű repülőtér címe inkább az amerikai Denver városának nemzetközi repülőterét illeti, ami 135 négyzetkilométert foglal el.
Legnagyobb és legszebb repülőtér-terminál
A 2019-ben átadott pekingi Daxin nemzetközi repülőtér hétszázezer négyzetméteres termináljával a világ legnagyobbja. A világhíres Zaha Hadid Architects által tervezett épületet 2020-ban a világ legszebb repülőterének választották az UNESCO által szervezett Prix Versailles díjátadón.
A lenyűgöző zöld zuhatag
A szingapúri Changi repülőteret 2023-ban újra a világ legjobbjának választotta a Skytrax. Így az 1981-ben megnyitott repülőtér a működése alatt már több mint 660 „legjobb repülőtér” díjat zsebelhetett be.
Leglenyűgözőbb része a 2019-ban átadott, 135 ezer négyzetméteres Jewel, azaz az ékszer, ahol a világ legnagyobb, negyven méter magas belső vízesése, öt emeletnyi, esőerdőt mintázó kertje háromezer fával és 60 ezer bokorral, valamint éttermek és szórakozási lehetőségek várják az utasokat.
A világ legkisebb repülőtere
A világ legkisebb kereskedelmi repülőterét a Karib-tengeri Saba szigetén találjuk. A Juancho E. Yrausquin repülőtér mindössze négyszáz méter hosszú fel- és leszállópályájára szinte olyan leszállni, mint egy repülőgépszállító anyahajóra. Az érzést az is erősíti, hogy mindkét végén meredek sziklafalak és a tenger várja a repülőgépeket.
A Hollandiához tartozó kicsi szigeten csak 1959-ben szállt le először repülőgép, egészen addig lehetetlenségen tartották ezt. A vulkanikus szigeten mindössze egyetlen egy kicsi lapos rész van, ahol ezt végre lehetett hajtani. Ez a Flat Point, azaz Lapos Pont, ahol a legendás pilóta, Rémy de Haenen szállt le, miután pár hét alatt kialakítottak egy leszállópályaszerűséget.
A leszállást – amit a sziget összes lakója megnézett – azonban olyan veszélyesnek ítélték a hatóságok, hogy megtiltották, hogy még egyszer végrehajtsa azt. A repülőteret végül 1963-ban adták át. Jelenleg mindössze egyetlen egy helyi légitársaság használhatja, kifejezetten rövid fel-és leszállásra tervezett légcsavaros kisgépekkel, és különleges kiképzésen átesett elit pilótákkal.
Nem véletlen, hogy a sziget szuvenírboltjában az egyik népszerű emléktárgy egy póló, rajta a szöveggel, hogy „túléltem a leszállást Sabán”.
A világ leghajmeresztőbb repülőtere
A világ legveszélyesebb repülőtereit bemutató listák rendszeres első helyezettje a Nepálban, a Himalája hegyei közt található Lukla repülőtere. A Mount Everest kapujának számító piciny repteret 1964-ben a legendás hegymászó, Sir Edmund Hillary építtette fel, miután megvásárolta a területet, hogy könnyebb legyen eljutni az Everesthez. 2008-ban az ő és serpája tiszteltére kapta a Tenzing-Hillary repülőtér nevet.
A 2845 tengerszint feletti magasságon lévő repülőteret egy hegyoldalban építették fel, a le- és felszállópálya mindössze 527 méter hosszú, húsz méter széles, és egyik végén egy mély szakadék, a másik végén pedig egy meredek sziklafal található. Ráadásul még csak nem is vízszintes, nagyjából 11 fokban lejt. A pálya éveken át döngölt föld volt, csak 2001-ben aszfaltozták le. A hatóságok csak nagyon tapasztalt pilótáknak engedélyezik használatát.
Az évente már több mint százezer utast fogadó repülőtéren azonban nem a futópálya elhelyezkedése és rövidsége jelenti a legnagyobb veszélyt, hanem a szeszélyes időjárás, ami miatt jellemzően leginkább kora reggel érkeznek és indulnak gépek. A késések rendszeresnek számítanak az időjárási körülmények romlása miatt
A legnehezebben megközelíthető reptér, ahol csak maroknyi pilóta szállhat le
A Bhutánban található Paro nemzetközi repülőtér olyan veszélyes, hogy csak egy maroknyi pilótának engedélyezik, hogy oda leszállhasson. A Himalája hegyei között, egy mély völgyben, több mint kétezer méteres tengerszint feletti magasságban található repülőteret ugyanis olyan rendkívül nehéz megközelíteni, hogy csak külön kiképzés után használhatják a pilóták, akik műszeres segítség nélkül, csak a szemükre hagyatkozhatnak, amikor az akár ötezer méteres hegycsúcsok között repülnek.
A pilóták előre megtervezett sebességgel és magasságon kell repülniük, figyelve a kijelölt tereptárgyakat. Különösen nehézzé teszi a dolgukat, hogy a leszállópályát csak az utolsó pillanatban, a földet érés előtt kevesebb mint fél perccel látják meg. A repülőteret csak az állami Drukair, valamint Bhutan Airlines gépei használják.
A repülőtér, ahol strandolók szinte megérinthetik a leszálló gépek alját
A világ leglátványosabb, és talán legtöbbet videózott repülőtere a St. Maarten szigetén található Princess Juliana repülőtér, ami közvetlenül a part, és egy strand mellett található. Az évente több mint 1,8 millió utast fogadó repülőtérre érkező gépek rendkívül alacsonyan közelítik meg a leszállópályát, extrém közel egy strandhoz. Ez olyan látványos, hogy még a repülőtér weboldalán is kiemelt helyet szenteltek a legjobb felvételeknek.
Ez is elég jól néz ki:
De nem csak a leszállásokat imádják a turisták, hanem a felszállásokat is. A kalandvágyók ilyenkor a sugárhajtóművek mögé állva, kerítésbe kapaszkodva élhetik át, milyen erős szelet gerjeszt, amikor a pilóták a felszálláshoz készülve felpörgetik a hajtóművet. Nem mindenkinek sikerül állva maradnia.
A világ legmagasabban fekvő repülőtere
Kína a 2010-es évek elején kezdte el építeni a világ legmagasabb pontján lévő kereskedelmi repülőterét Szecsuán tartomány tibeti régiójában. A Daocheng Yading repülőtér 4411 méteres tengerszint feletti magasságon található, amivel megelőzte az addigi csúcstartót, a 4334 méteren található Qamdo repülőteret.
A több mint másfélmilliárd jüanból felépített repülőteret 2013 szeptemberében adták át. A Daochengre három kínai légitársaság szállít utasokat, és csak olyan, 55 évnél fiatalabb pilóták mehetnek oda, akiknek külön engedélyük van nagy magasságú repülőterek használatára, a ritka levegő ugyanis megnehezíti a le- és felszállást.
Nyitókép: A KLM egyik Boeing 747-400-as típusú gépe landol a Princess Juliana repülőtéren – Fotó: LUPOO / ullstein bild via Getty Images