Áruhiány, akadozó kiszállítás: mit tegyünk, hogy ne csak kinyomtatott email legyen a fa alatt?
2021. december 13. 13:02
A karácsonyi ajándékok beszerzése idén nehézkesebb, mint valaha. Félő, hogy már nem ér ide, amit rendelünk, a zsúfolt boltokba pedig nem szívesen megyünk járvány idején. December második felében van még esélyünk online ajándékot venni, vagy próbáljuk inkább helyben elintézni az ajándékvásárlást? Megkérdeztük a piac három szereplőjét, hogyan birkóznak meg a rohammal, és mit tanácsolnak azoknak, akik még nem vették meg ajándékokat.
Rendelne online karácsonyra, már kiválasztotta a terméket, már pötyögi a bankkártyaadatokat, aztán jön a feketeleves: kiszállítás 9 hét múlva. Az idei karácsony más, mint a korábbiak: globális hiány alakult ki mikrocsipekből és különféle alapanyagokból, eldugultak egyes kereskedelmi útvonalak, tehát akadozik az áruellátás, és nem érkeznek meg időben az interneten rendelt termékek. A koronavírus-járvány negyedik hulláma okozta káosszal együtt az idei adventi várakozás stresszesebb lehet, mint valaha. Belevághatunk még az online rendelésbe alig több mint egy héttel karácsony előtt?
Hogy ne csak a kinyomtatott email legyen a fa alatt
„Kínából és a tengerentúlról inkább ne” – mondja az rtl.hu-nak Donáth Fruzsina, a Smart Trade Applications Kft. operatív vezetője. Az e-kereskedelemben több mint 10 éve vezetői pozícióban dolgozó szakember tanácsát érdemes megfogadni, mielőtt megnyomnánk a rendelés gombot – hacsak nem akarunk kínosan feszengeni karácsonykor, amikor csupán a visszaigazoló e-mailt tudjuk becsempészni a fa alá, kinyomtatva.
Donáth szerint ha külföldről akarjuk beszerezni az ajándékot, jobb, ha nem kockáztatunk ilyen későn, de a hazai cégek felkészültek a rohamra, és a 2020-as tapasztalatokkal gyarapodva állnak az 2021-es karácsonyi szezonhoz az online kereskedelemben. „A tavalyi év nagy próba volt mindenki számára, mert bár az e-kereskedelem évről évre nő, 2020 végén az 1000 milliárdosra nőtt online kiskereskedelmi piac az egyébként szokásos 20-25 százalékos növekedésnek a másfélszeresét produkálta, ami nagyságrendileg két év bővülését jelenti egy év alatt.”
Amikor minden bolt zárva volt, olyanok is az online vásárlás felé fordultak, akik előtte esküdtek a személyes shoppingolásra, és nem is volt nagyon más választásuk. „Ráéreztek az online vásárlás kényelmére, és ez nem csupán a zsugor ásványvíz házhozszállításában tűnt kézenfekvő megoldásnak, hanem a barkácsáruházak elképesztő online rohamában is megmutatkozott.” Mindkét oldalnak új szereplői lettek: az eladók körében hatalmas növekedést tapasztaltak az online kereskedelemben még kevésbé jártas cégek is, a vevői oldalon pedig a szokásos 19-49 éves vásárlóréteg bővült ki akár 70 éven felüliekkel is.
Idén újabb kihívással néznek szembe a cégek: bár a negyedik hullám tetőzik, ami otthon tarthatja az embereket, a szállítási nehézségek visszatarthatják az online vásárlástól a fogyasztókat, akik az ünnep előtti utolsó napokban úgy is dönthetnek, hogy amit lehet, mégis inkább személyesen vesznek meg, az legalább biztosan ott lesz a fa alatt. „Ebben van logika, és valóban óvatosabbak a prognózisok, valaki 2021-re visszafogottabb, 20-30 százalékos növekedést jósol.” Donáth szerint az e-kereskedők a kényelmi faktorra még mindig számíthatnak, de azt leginkább a profik tudják kiszolgálni: „a termékek zökkenőmentes visszavétele és ingyenes visszaszállítása mára alap, a karácsonyi szezonban mégis a kiszállítási határidőkkel kapcsolatos kommunikáció a legfontosabb: a lényeg, hogy minden eshetőségre készítsék fel az ügyfelet.”
Az e-kereskedelmi cégeknél számos jó kommunikációs példát látunk, az egyik, ha feltüntetik az egyes termékeknél, hogy meddig kell megrendelni, hogy december 24-ig odaérjen. De a nagyok sem mindig képesek megbirkózni a megnövekedett kereslettel: „tavaly az a furcsa, mégis szerencsés helyzet állt elő, hogy elárasztotta a munkaerő a futárcégeket, a nem működő vendéglátásból özönlöttek a munkakeresők, így könnyebben tudták teljesíteni a határidőket. Idén ilyen szempontból nagyobb a bizonytalanság, főleg a kisebb webshopoknak érdemes bebiztosítani magukat, és nem kizárólag egy futárcéget megbízni” – tanácsolja Donáth Fruzsina a webáruházaknak. A karácsonyi vásárlással késlekedőnek pedig azt ajánlja:
ha eddig nem sikerült, még ma találja ki, hogy kinek mit venne, és azt honnan szerezné be. Talán még nem késő.
A Black Friday vezérli a karácsonyi rohamot
Durst Gergő, a Csomagpont Logisztika Kft. vezetője szerint bár az előző években a külföldről és akár Kínából való rendelések biztonságos leadási határideje december 15-e volt, idén már ez is rizikós, nem csupán a covid, hanem a hazai fogyasztói magatartás változása miatt is. A karácsonyi szezon ugyanis átalakult, mióta itthon is elindult a Black Friday akció: „előtte november elsejétől indult a karácsonyi időszak, és a szépen felfelé ívelő forgalom lebonyolításával számolhattak a kereskedők december végéig. Az utóbbi három évben viszont kivárnak a fogyasztók november végéig, ezért sokkal vehemensebb ugrással és terheléssel kell számolniuk a webáruházaknak és a logisztikai vállalatoknak.”
Durst szerint tavaly „nehéz helyzetbe kerültek a webshopok és a szállító cégek, amikor beütött a covid, és a leárazások miatt mindenki online rendelt szinte mindent. Erre a rohamra nem volt felkészülve egy futárszolgálat sem.” A cégvezető szerint a szektor október végére, november elejére tudott reagálni a változásra, és bár a vendéglátásból felszabaduló munkaerő tényleg a futárszolgálatokhoz özönlött, a megnövekedett igények kiszolgálása nem csupán a sofőrökön múlt. „A raktárterületek, a gépjárműpark bővítése is szükségessé vált, hogy a többszörösére nőtt forgalmat győzni tudjuk” – idézi fel Durst.
A 2021-es év vége újabb kihívást hoz a logisztikai vállalkozásoknak: ez pedig a munkaerőhiány, mivel sokakat visszacsábították az újra működő vendéglátásba. „Jelenleg nem találunk raktárost, hiszen közben a logisztikai piac is új szereplőkkel telítődött, a megnövekedett raktárterületek elszippantják a szakembereket, olyanokat, akik targoncavezetői engedéllyel, megfelelő jogosítvánnyal rendelkeznek”.
Folyamatosan emelni kell a futárok, sofőrök, raktárosok bérét, csak így lehet átcsábítani a munkaerőt ebbe az iparágba, és a megnövekedett költségek lefölözik a bővülő forgalomból származó bevételeket. „A költségnövekedést pedig nem lehet egyértelműen a csomagkiszállítási díjakban realizálni, hiszen
már év elején kénytelenek voltunk 40 százalékkal emelni az árakon. Egy újabb drágulást nehéz lenne az ügyfelekkel elfogadtatni.”
Személyes vásárlás biztonságosan
Nem csoda, ha az online vásártereken tapasztalható áremelkedés és a kiszállítás akadozásáról szóló hírek hatására sokan úgy döntenek, hogy a karácsony előtti utolsó napokban mégis személyesen szerzik be az ajándékokat, nem törődve a tömeggel és a sokszor szegényes bolti választékkal. Vajon az utóbbi csaknem két év járványhelyzete elég volt arra, hogy beépítsük viselkedési szabályaink közé a biztonságos személyes vásárlást?
A hipermarketekben a karácsonyi dalokat 2021-ben is megszakítják a felhívások: tartsunk távolságot, a könyökhajlatunkba köhögjünk, használjuk a kézfertőtlenítőket, és ne térjünk be betegen a boltba. Valahol arra is felhívják a figyelmet, hogy ne csoportosan menjünk shoppingolni. Mindezt kiegészíthetjük saját óvintézkedésekkel: van, aki kesztyűben vásárol, és gondosan fertőtleníti a bevásárlókocsit és a kosarat. A kézfertőtlenítés ajánlott előtte-utána, sőt akár a bevásárlás közben is. Mit tehetünk, ha mások nem tartják be a szabályokat, például fittyet hánynak a távolságtartási szabályokra sorban állás közben? A karácsonyi stresszben ez újabb okot adhat az idegeskedésre. Ilyenkor két lehetőségünk van, próbáljuk például a bevásárlókocsit finoman magunk mögé tolva nyerni némi teret, esetleg kedvesen meg is kérhetjük a mögöttünk állót, hogy legyen szíves kicsit hátrálni, de még az a kicsit óvodás módszer is kapóra jöhet, amikor feltűnés nélkül megkérünk egy dolgozót, hogy ő figyelmeztesse a sorban állókat a szabályokra.
Ha mégis kerülnénk a tömeget, a Google segít kiválasztani a legkevésbé forgalmas időszakokat egyes közkedvelt áruházaknál, de a kora reggeli, illetve a késő esti időpontok a legtöbb helyen szellősebbek. A kisboltok abból a szempontból vannak jobb helyzetben, hogy a saját portájuknál meghozott szabályokat egyszerűbb betartatniuk: korlátozhatják a vásárlók számát, úgy alakíthatják ki a választékot, hogy minél könnyebb legyen távolságot tartani, de vannak olyan előrelátó kiskereskedők is, akik a fertőtlenítőszer kihelyezése mellett maszkot is osztogatnak: a leleményesebbek fel is logóztatják, így egy újabb marketingfelülettel kompenzálják megnövekedett „pandémiás” költségeiket.
Mintha kivárnának az emberek a személyes vásárlással
A helyzet olyan helyi kisboltok malmára hajthatná a vizet, amelyek nem szakosodtak internetes vásárlásra, és könnyen elérhetők a közeli vásárlók számára. Ezek közé tartozik a Fantazmagória nevű, kifejezetten gyerekkönyveket kínáló könyvesbolt Budaörs központjában.
A 30 négyzetméteres üzlet a személyes vásárlókra számíthat, mivel a piac nagy szereplőivel online igen nehéz felvenni a versenyt. „Egy Bookline vagy egy Libri méretéből és ismertségéből adódóan eleve nagy kedvezményt tud adni a könyvekre, míg mi nem tudnánk megtenni, mert sok esetben beszerzési áron lennénk kénytelenek árusítani” – mondja Kárpáti Gábor, a Fantazmagória alapítója. A bolt a járvány miatt kénytelen volt felfüggeszteni a gyerekekre és fiatalokra fókuszáló rendezvények, szakkörök, fejlesztő foglalkozások szervezését. Bár a Facebookon továbbra is aktív a követői bázisuk, és a kínálatuk is egyedi, Kárpáti szerint a járvány második évében talán még nagyobb a bizonytalanság, mint tavaly volt. A 2021-es évre a bolttulajdonos jósolni sem mer: „november közepétől elvileg elindul a karácsonyi szezon, de most mintha kivárnának az emberek, mintha félnének kimozdulni”.
Meglehet, hogy az utolsó hetekben, napokban özönlenek majd ezekbe a helyi boltokba a vásárlók, hiszen a mára új fogalomnak tekinthető biztonságos vásárlás mellett fontos lehet az is, hogy a helyi kisvállalkozásokat is támogassák a vásárlók. Kárpáti hozzáteszi: „a mi esetünkben a könyvek értékesítéséből származó bevétel nagyobb része így is a nagy könyvforgalmazó cégeknél, kiadóknál csapódik le. Egy helyi vállalkozás számára minden optimista a prognózis csak akkor működik, ha nincsen újabb lezárás, és nyitva lehetünk.”
Nyitókép: Frankfurti karácsonyi vásár 2021. novemberben – Constantin Zinn/MTI/EPA