A Nemzeti Filmintézet háromszor utasította vissza a cannes-i győztes magyar animációs film tervét, de most nagyon gratuláltak a győzelemhez
2023. május 28. 12:49
Erre mondják: több a semminél.
Mint arról beszámoltunk, Buda Flóra Anna francia-magyar koprodukcióban készült 27 című animációs filmje nyerte el szombat este a legjobb rövidfilmnek járó Arany Pálmát a 76. Nemzetközi Cannes-i Filmfesztiválon. Az elismerést Enyedi Ildikó zsűrielnök adta át a rendezőnőnek. A 4288 benevezett rövidfilmből 11 versenyezhetett az Arany Pálmáért.
Enyedi Ildikó az RTL Híradónak azt mondta: a film minden zsűritag szerint kiemelkedett a mezőnyből.
„Flóra filmje képzőművészeti színvonalon fogalmazott, és emellett az egész történetvezetés, maga annak a bátorsága, a frissessége és nagyon erős személyessége, amit el akart mondani, plusz az, hogy tulajdonképpen egy egész generációnak és nemcsak Európában, hanem világszerte a 20-as éveiket élő generációnak az életérzését tudta megfogalmazni.”
Buda Flóra Annát meglepte az elismerés.
Egész héten elképesztően sok pozitív visszajelzés érkezett, de tudtam, hogy Cannes-ban általában élőfilmet szoktak díjazni, ezért a hét során, beszélgetve a többiekkel teljesen leépítettem azt a fajta elképzelésemet, hogy ez a film díjat fog nyerni. Úgyhogy tényleg óriási, óriási, hogy animációt díjaztak.
A Nemzeti Filmintézet a Facebookon azonnal gratulált az alkotóknak, erről a 444 írt először. Csakhogy korábban háromszor is visszautasították a film támogatását, amely végül Osváth Gábor producernek köszönhetően francia támogatással valósult meg.
Buda Flóra Anna azt mondja, a film miatt költözött el Magyarországról.
Azt gondolom, hogy rengeteg tehetség van Magyarországon, aki aztán azért nem tud újabb produkciót létrehozni, mert nem kap megfelelő támogatást. Ez egy szégyen szerintem.
A Recorder interjújában a rendező így nyilatkozott a sorozatos visszautasításról:
„Ha nagyon belemegyek, akkor rossz érzés. Én meg tudtam csinálni a filmet magyar támogatás nélkül, de az nagyon zavar, hogy nem támogattak egy olyan stúdiót, mint a Boddah, ami minden évben elhoz valami fontos díjat. Igazságtalannak érzem azt is, hogy nem támogatják a feltörekvő tehetségeket, akik már bizonyítottak. Vicces amúgy, hogy ez az egyetlen magyar film idén Cannes-ban, és emiatt annak is írnia kell róla, aki politikai vagy ízlésbeli okok miatt nem ért vele egyet.”
Nyitókép: MTI/EPA/Guillaume Horcajuelo