„Csak pesszimista forgatókönyv van” – egyre nagyobb gond az üzemanyaghiány Magyarországon
2022. június 29. 21:08
A szakértő szerint vasárnap Siófok-szerte kifogyott a benzin, az ilyen jelenségek pedig pánikvásárlást idézhetnek elő a kisebb városokban, miközben sok kisebb kút már most is a csőd szélén áll. Egyre gyakoribb az üzemanyaghiány Magyarországon, és valószínűleg lesz ez még rosszabb is, júliusban és augusztusban tetőzhet a probléma. Hogyan lehet erre felkészülni?
Üzemen kívül, nem üzemel. Egyre több helyen találkozhatunk ilyen feliratokkal a benzinkutakon. A turizmus beindulása, a növekvő kereslet és a mezőgazdasági gépek csúcsra járatása mind a kutak ellátási nehézségeihez vezethet. Ráadásul az iparágnak a 480 forintos hatósági áron egyszerűen nem éri meg az értékesítés.
Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu ügyvezetője szerint a nagy kereskedők már nem értékesítenek Magyarországon, ami teljesen érthető.
A nagy kereskedők, akik eddig a hazai forgalom 30 százalékát import üzemanyagból oldották meg, akár több mint 200 forintos veszteséget is elszenvednek literenként, amennyiben üzemanyagot adnak el a magyar piacon.
Szakértők szerint a helyzet tovább fog romlani, az első aratások elindulásával és a nyaralások növekvő számával július-augusztus környékén lehet az üzemanyag-felhasználás csúcsidőszaka.
Optimista forgatókönyvem nincs, csak pesszimista, és a pesszimistán belül különböző fokozatok
– fogalmazott a Fókusznak Egri Gábor a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke. Azt mondja, jelenleg csak a százhalombattai finomító termel Magyarországra üzemanyagot, a kis kutaknál 5 és 20 liter között, a nagy hálózatoknál 20 és 50 literben maximálták a napi kiadást, az állami tartalékok pedig fogynak, így a benzinkutasok arra kérik az autósokat, hogy spóroljanak az üzemanyaggal.
A kis kutasok képviselője is azt kéri az autós társadalomtól, hogy amennyire lehet, korlátozzák a közlekedésüket.
Teli autókkal közlekedjenek, egy sofőr helyett, ha lehet, többen menjenek egy cél irányba, vegyük igénybe a tömegközlekedést.
Az általunk megkérdezettek egyelőre kevésbé tapasztalták az üzemanyaghiányt, de tartanak attól, hogy mi lesz a jövőben.
Szakértők szerint jelenlegi formájában fenntarthatatlan az üzemanyagársapka, fogyasztói oldalról viszont más a helyzet. Egy ételfutárként dolgozó férfi például heti kétszer tankol. Ő azt mondta a Fókusznak, hogy ha vége az árstopnak és nem fogják emelni a bérét, akkor másik munkát fog keresni.
De volt olyan autós is, aki szerint meg kellene szüntetni az árstopot, mert teljesen piacellenes. Szerinte azzal, hogy ilyen alacsonyan tartják az árakat a piaci árhoz képest, csak további fogyasztásra ösztönöznek.
A holtankoljak.hu ügyvezetője azt mondja, drasztikusabb korlátozó intézkedések bevezetésére a következő hetekben nem kell számítani, de a hatósági áras benzin miatt továbbra is csődveszélyben vannak a kisebb kutak, ugyanis nyereség nélkül kell működniük, veszteségeiket sok esetben hitelből fedezik.
Szerinte elképzelhető, hogy augusztus 1-től a kisebb benzinkutak tényleg nem fognak kinyitni, vállalva, hogy a támogatást sem igénylik, így nincs nyitvatartási kötelezettségük sem.
Bujdos Eszter azt mondja, ha egy-egy kút kifogy az üzemanyagból egy kisebb városban, pánikvásárlás állhat elő, ami a jövőben egyre gyakoribb jelenség lehet. Ezt a hétvégén sok, Siófokról a fővárosba tartó autós már megtapasztalhatta.
Vasárnap Siófokon egyetlen benzinkút sem volt nyitva, vagy nem lehetett kapni üzemanyagot, így akik elindultak a főváros felé a Balaton-partról, teljesen meg voltak lőve, mert nem tudtak hol tankolni.
– mondta Bujdos Eszter.
Péntektől változik az üzemanyagok piaci ára, így júliustól egy liter 95-ös benzinért átlagosan 783,9 forintot, míg egy liter normál gázolajért átlagosan 811,9 forintot kérnek majd azoktól, akikre nem vonatkozik a hatósági ársapka.