Belföld

Ha egy település nem tudja biztosítani a helyi tömegközlekedést, a miniszter jelölhet ki személyszállítót

rtl.hurtl.hu

2022. július 22. 7:24

Az úgynevezett végső menedékes szolgáltató minden bizonnyal a most létrejövő országos közlekedésszervező lesz. 

A fővárosi közlekedés államosítását is lehetővé tevő passzusokat rejtett el a kormány a költségvetési törvény utolsó pillanatban benyújtott módosító indítványában – írta a Népszava

Az elfogadott szövegbe ugyanis az is bekerült, hogy ha a település önkormányzata minden erre irányuló intézkedés ellenére sem képes biztosítani a helyi közösségi közlekedési közszolgáltatás fenntartását, és ez a lakosság, illetve az ott működő termelő, közüzemi és egyéb közcélú szervezetek számára jelentős érdeksérelmet jelent, akkor az érintett miniszter „végső menedékes helyi személyszállító közszolgáltatót” jelöl ki. 

Ebben az esetben az önkormányzatnak még 60 napig kell működtetnie a közlekedési cégét, utána az állami szolgáltató látja el a feladatot. 

Ez az átmeneti megoldás legfeljebb két évig tarthat. 

A végső menedékes szolgáltató minden bizonnyal a most létrejövő országos közlekedésszervező lesz. Erre a feladatra a szükséges forrásokkal együtt létrehoznak egy kizárólagos állami tulajdonban álló gazdasági társaságot vagy költségvetési szervet.

Végső menedékes cégként való kijelölésekor pedig nyilvánvalóan hozzátartozik majd a feladatellátáshoz a helyi önkormányzati tulajdonú közlekedési cég vagyonelemeinek átvétele is. (A pontos részleteket majd ezután dolgozzák ki.) Így a fővárosi közösségi közlekedést anélkül államosíthatja az Orbán-kormány, hogy a BKV-t átvenné. Pontosabban átveszi a járműveket és az infrastruktúrát, végső menedékesként pedig ezt térítésmentesen kellene átadnia – írta a lap.

A Népszava szerint könnyen lehet, hogy a főváros már az idén „végső menedéket” kér a kormánytól a közösségi közlekedésnek.

A közösségi közlekedéshez pénz kell. Ha a kormány működteti, ha az önkormányzat

– válaszolta a Népszava BKV-államosításra vonatkozó kérdésére Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy az állam a működési költségek alig 6 százalékát állja, miközben fejlesztésre még az uniós forrásokból se akar adni. Ezek után meglepőnek tartaná, ha a kormány hirtelen a kormány elővenne 150 milliárd forintot és átvenné a fővárosi közösségi közlekedést.

Azt viszont nem tagadta, hogy jelenleg nem látják likviditási szempontból ezt az évet. 

Nyitókép: Kovács Tamás / MTI

#Belföld#kiss ambrus#budapest#tömegközlekedés#finanszírozás#bkv

Címlapról ajánljuk