Nem közvetlenül a meteorbecsapódás irthatta ki a dinoszauruszokat

2023. október 30. 19:20

A tudósok szerint annyi por került a légkörbe, hogy két évre leállt a fotoszintézis, a Föld átlaghőmérséklete pedig 15 fokot csökkent.

A por végzett a dinoszauruszokkal – legalábbis erre a következtetésre jutottak a 66 millió évvel ezelőtti, a földi életet átformáló aszteroida-becsapódás utóhatásainak számítógépes szimulációi – írja a Guardian.

A meteor a mexikói Yucatán-félszigeten, a mai Chicxulub területén csapódott be, és az lett a következménye, hogy a Földön élő fajok 75 százaléka kipusztult, beleértve a dinoszauruszokat is. A halálos csapás pontos természete azonban évtizedek óta foglalkoztatja a tudósokat. Vannak, akik az erdőtüzeket, a vulkánkitöréseket és a sztratoszférába került kén-dioxidot tartják a felelősnek a kihalásokért.

Egy a Nature Geoscience folyóiratban megjelent tanulmányban azt vetették fel a kutatók, hogy eddig túl kevés figyelmet fordítottak a becsapódástól felszabaduló por szerepére.

Észak-Dakotában találtak olyan porréteget, ami a Chicxulub becsapódáshoz köthető. A szimulációk szerint ez a por akár 15 évig is a légkörben maradhatott. A napsugarak elzárásával leállhatott a fotoszintézis közel két évre, és akár 15 Celsius-fokkal is lehűthette a bolygót. Egy olyan globális tél alakulhatott ki, ahol először a növényzet pusztult el, majd pedig az állatok nagy része.

Steve Brusatte, az Edinburgh-i Egyetem professzora szerint a Föld néhány évre sötétté és hideggé vált. „Az aszteroida nem egy csapásra végzett az összes dinoszaurusszal, hanem egy lopakodó gyilkos volt, ami olyan kíméletlen háborút indított el, amely négy fajból háromnak a pusztulásához vezetett” – mondta.

Nyitókép: Reuters/Mark A. Garlick