„Így is, úgy is halott vagy” – a Titant működtető cég vezérigazgatója a halála előtt nem sok esélyt adott maguknak baj esetére
2023. július 7. 12:05
A Discovery Channel egyik operatőre korábban dokumentumfilmet forgatott a Titanról, és egy érdekes beszélgetése volt az OceanGate vezérigazgatójával, mielőtt a cégvezér életét vesztette az összeroppant merülőhajón.
Érdekes beszélgetés látott napvilágot egy dokumentumfilmes operatőr és a Titant működtető Oceangate nevű cég vezérigazgatója között, aki maga is életét vesztette a merülőhajó katasztrófájában. Stockton Rush az operatőr szerint „nagyon furcsa” dolgokat mondott neki, és minden pólusából áradt a nemtörődömség, amikor a biztonság került szóba.
A Brian Weed nevű operatőr 2021 májusában a Discovery Channel „Expedition Unknown” című tévéműsorának dolgozott, amikor a múlt hónapban felrobbant Titan tengeralattjáró fedélzetére lépett. A DailyMail számolt be arról a furcsa párbeszédről, amely a felek között zajlott a hajón.
Stockton Rush: Nos, négy vagy öt napra elegendő oxigén van a fedélzeten.
Brian Weed: Mi van akkor, ha nem találnak meg?
Stockton Rush: Hát, akkor így is, úgy is halott vagy.
Az operatőr már akkor jóformán nihilistának tartotta a vezérigazgatót hozzáállása miatt, akit a kezdetektől nyugtalanított az expedíció. A tesztmerülésnél sok mechanikai és kommunikációs probléma volt, nem érezte magát biztonságban. Weed emiatt visszalépett a dokumentumfilm-projektből, és a produkciót később teljesen leállították.
Már korábban felmerültek biztonsági aggályok
Június végén jelentették be, hogy meghaltak a mélytengeri merülőhajó utasai. A Titan roncsait egy kanadai mélytengeri kutatóeszköz találta meg a tenger fenekén, csaknem 4 ezer méteres mélységben, és mintegy 500 méterre a Titanic roncsaitól.
Mint arról beszámoltunk, sokakat felháborított, hogy a Titan katasztrófája után is hirdet utakat a tenger alá az Oceangate. A vállalat azonban csütörtökön bejelentette, hogy a jövőben nem visz turistákat az óceán mélyébe, és a felfedező tevékenységeket is beszüntetik.
A tragédiában a cég ügyvezetőjével együtt öten vesztették életüket, a haláleseteket jelenleg is vizsgálják az amerikai és kanadai hatóságok, a merülőhajó maradványait nemrégiben emelték partra. Azt már eddig is lehetett tudni, hogy a cég sokat spórolt a tengeralattjáró építésén, amelynek rendszerei nem működtek a lehető legjobban.
Az OceanGate egyik alkalmazottja már 2018-ban arról tett jelentést, hogy a Titan nem biztonságos. Az üzemeltetési igazgató szerint a szénszálas hajótest nem alkalmas a négyezer méteres mélységben uralkodó hatalmas víznyomás elviselésére, és erre nem is kapott minősítést. Az üzemeltetési igazgatót a jelentése után kirúgták a cégtől.
Nyitókép: David Hiscock / REUTERS