Híradó

Civilek szerint egyes vonalakon a gyaloglással szemben sem versenyképes, mégis emelhetik a tömegközlekedés árát Debrecenben

Tárkányi ZsoltTárkányi Zsolt

2023. március 19. 17:53

Egy helyi közlekedési civil egyesület szerint a városi tömegközlekedést mára szinte használhatatlanná ritkították.

Debrecen két villamosvonalán hétvégente pótlóbuszok járnak. Ezek nem érintik a legforgalmasabb belvárosi megállókat, menetidejük hosszabb és óránként mindössze négy közlekedik belőlük.

Akár sétálva is megteszi, ha nem jön a villamos. De elég sokat van most az, hogy busz és villamos váltják egymást. Nem tudom, biztos megvan az oka ennek, hogy miért csinálják

 – mesélte egy helyi lakos, Kőrösi Barnabás a híradónak.

Január óta a trolik helyett folyamatosan, hétvégente pedig a villamosok helyett is buszok közlekednek. Októberben ráadásul átlagosan 10 százalékkal emelkedtek az árak. Májustól állhat vissza a régi forgalmi rend egy közgyűlési előterjesztés szerint, ám ennek ára lesz: újabb 15 százalékkal drágulhat a tömegközlekedés.

A tervezet szerint a havi bérlet ára 8650 forintra emelkedik, online vásárolva 300 forinttal lesz olcsóbb, a nyugdíjas és diák bérletek is csaknem ötezer forintra drágulhatnak. Egy vonaljegy elővételben 460, a járművön 550, online vásárolva 440 forintba kerül majd, míg az egyórás jegy 500 forint lesz.

Egy helyi közlekedési civil szervezet vezetője szerint a tarifaemelés csak még több utas lemorzsolódását hozza majd, és a legfőbb problémákat sem fogja orvosolni az, ha hétvégén is járnak majd a villamosok.

„Általánosan az a probléma, hogy a novemberben eszközölt járatritkítások a használhatatlanság határáig sodorták a helyi közlekedést. (...) Ha más közlekedési módokhoz viszonyítva nézzük a közösségi közlekedés által nyújtott eljutási időket, akkor bizonyos viszonylatokban gyalog gyorsabb” – mondta az RTL Híradónak Jónás Zoltán, a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület elnöke.

A járatritkításokat és az újabb tarifaemelést is a megnövekedett energiaárakkal indokolta a debreceni önkormányzat, pedig januárban a város kapta magasan a legnagyobb rezsitámogatást a kormány 44 milliárdos keretéből.

Az önkormányzat vasárnap nem válaszolt arra a kérdésünkre, hogy ebből mennyit fordítottak a tömegközlekedésre, de januárban Papp László polgármester híradónknak azt mondta, az összeg a többletkiadásaik felét sem fedezi.

Meghaladja jócskán a hatmilliárd forintot az az összeg, amely többletköltségként jelenik meg az energiahelyzetre tekintettel

A városban nemcsak a tömegközlekedésen spórolnak: átmenetileg bezárt a városi jégcsarnok, a sportuszoda és több rendezvényközpont is.

 

#Híradó#Videó#Belföld#debrecen#közlekedés#tömegközlekedés#drágulás#villamospótló#top hírek

Címlapról ajánljuk