Fókusz

Mindennapos eset, hogy a Booking nem létező szállásokat hirdet – nem csak a kifizetésekkel van baj

Gál PetraGál Petra

2023. július 28. 19:36

Hetek óta tart a botrány a booking.com szállásfoglaló világcéggel kapcsolatban Magyarországon. Nem létező szálláshelyekről és ki nem fizetett pénzekről panaszkodnak sokan a közösségi médiában. A Fókusz szerkesztőségét is felháborodott, cserben hagyott emberek keresték meg: Dányi Andrea például lassan nyolc hónapja küzd az igazáért. Tavaly karácsonykor Indonéziában ugyanis rádöbbent, hogy a szállás, amit az oldalon foglalt, nem létezik. Ez az ügyintéző szerint sajnos mindennapos eset.

Dényi Andrea tavaly decemberben az ünnepek idjére foglalt szállást Indonéziába, de az utolsó percben kiderült, hogy a szállás, amit kifizetett, valójában nem létezik. Úgy érzi, lehetetlen helyzetbe hozták, és felháborítónak tartja, hogy problémája azóta sem oldódott meg.

„Kaptam egy visszaigazoló emailt a Bookingtól a szállásadó elérhetőségével, akit felhívtam egyeztetni a check in idejét, és közölte, hogy neki ilyen szállása nem létezik. Ekkor megkértem, hogy akkor legyen szíves a visszaigazolást és az egész foglalást törölni, mire azt mondta, hogy ezt nem tudja törölni, végezzem el én, majd kinyomta a hívásomat és blokkolta a számom” – mesélte a Fókusznak. 

Egyedül utazott, így szembesült azzal, hogy nincs fedél a feje felett. Segítséget kért a Bookingtól, de elmondása szerint nem kapott. „A szerződési feltételeiben garanciát vállal arra, hogyha esetleg ilyenbe fut bele az ember, akkor azonnal keresnek egy másik szállást az ügyfélnek.

Eleinte nagyon készségesnek bizonyultak, majd teljesen eltűntek

– mondta Andrea. 

Mivel a segítség elmaradt, kénytelen volt saját magának új szállást keresni a karácsonyi csúcsszezon idején, sokkal drágábban, Dél-Kelet Ázsia közepén, egyedül. De Andrea nem adta fel, a foglalás díját a bankja segítségével sikerült egy idő után visszakapnia. 

„Akkor kénytelen volt a Booking előbújni, és benyújtottam nekik az új hotelem számláit, mert arra is szintén garanciát vállalnak a szerződési feltételeikben, hogy a két hotel közti különbséget, ha a másik hotel drágább, kifizetik. 

Akkor nagyon készségesen és udvariasan minden megígértek, hogy hét napon belül a számlámon lesz az összeg. Ez tavaly decemberben volt, azóta sem érkezett meg.”

Eltűntek a csetbeszélgetések

500 euróról van szó. Andrea folyamatosan keresi őket, azt mondja, mindig más és más kifogást találnak ki, hogy miért nem tudják az összeget átutalni. Más furcsaságokat is tapasztalt, például eltűnt az a csetbeszélgetés, ami bizonyítaná, hogy hányszor segítséget kért Indonéziában, és mennyi ígéretet kapott. 

A rögzített ügyfélszolgálatos telefonbeszélgetésekkel sem tudja az igazát bizonyítani, ugyanis bár az adatvédelmi törvény értelmében kikérte ezeket, de csak néhányat kapott meg közülük, és csak az ő hangja hallatszik ezeken, az ügyfélszolgálatosé nem. 

Andrea a rendőrségen tett feljelentést, és miután megosztotta a közösségi médiában a történetét, mások is jelentkeztek nála, akik hasonlóan jártak – volt, aki több mint egymillió forintot bukott.

„Mindennapos eset”

Andreával a néhány héttel ezelőtti forgatáson felhívtuk a Bookingot, hogy régóta elhúzódó ügye aktuális állásáról érdeklődött. 

Az ügyintéző ekkor elismerte, hogy mindennapos eset, hogy a Booking nem létező szállásokat hirdet, amiket gyanútlan emberek lefoglalnak és ki is fizetnek. 

Továbbá a hotelfoglalások különbözetének kifizetéséhez banki bizonylatot kértek a készpénzes fizetésről, és Andrea nem érti, erre miért van szükség, ha a cég azt vállalja, hogy számla ellenében visszatéríti a pénzt. „Jelenleg arra az egy banki bizonylatra van szükség, amit el tud nekünk küldeni” – ismételte meg telefonon az ügyintéző. 

A nem létező szállás ugyanakkor továbbra is elérhető az oldalon. Arra, hogy ez hogyan történhet meg, az ügyintéző úgy fogalmazott: 

Bárki fel tud tölteni szállást a Bookingra, és úgy néz ki, hogy átment az automata rendszeren.

A Híradó szerdán bemutatott egy másik történetet: Balatonfűzfőn Szikszaiék hetek óta várták a pénzüket a Bookingtól, de a 750 eurót még nem kapták meg. De olyan tulajdonos is van, aki több ezer eurót nem kapott meg. 


Először a spabook.net oldal számolt be a szállásadók kifizetésének fennakadásáról, a cikkben az szerepel, hogy nem minden szállásadó érintett. A Gazdasági Versenyhivatal szerdán azt közölte, hogy vizsgálják az ügy részleteit, és indokolt esetben fellépnek a magyar szállásfoglalók és szállásadók érdekében. Kerestük a Bookingot, de adásunkig nem válaszoltak. 

Tegnap a HVG-nek azt írta a cég, hogy néhány partnerüknek előre tervezett karbantartás nyomán késtek a kifizetések. Azonban megerősítik, hogy a kifizetéseket már feldolgozták, és hamarosan a partnereiknél is meg kell valósulnia.

Hogy ez érinti-e majd a szállásfoglalókat is, az a jövőben kiderül. 

#Fókusz#Videó#Belföld#booking#szállásfoglalás

Címlapról ajánljuk