Elemezgethetjük a filmeket ezer meg ezer szempontból, de egy dolgon sosem léphetünk túl: a zene elementáris erővel képes befolyásolni minden felvételt. Most összegyűjtöttük azokat a zeneszerzőket és munkáikat, akiket és amiket kötelező megjegyezni.

Filmet rendeznél? Megmondjuk, kik írhatnák hozzá a zenét!

Megvan az a jelenet a Holiday című filmből, amikor Jack Black egy videótékában teljesen elborul, és megállás nélkül a klasszikus filmekről és a zseniális zenéikről – mint a Cápa, a Ben Hur vagy éppen a Diploma előtt – magyaráz Kate Winsletnek? Mert ő ugye egy feltörekvő zeneszerzőt alakít, és egy személyben megtestesít minden score-őrültet, akik képesek túlpörögni vagy éppen teljesen elérzékenyülni a mozikhoz készült zenéken.

Na, pont emiatt a jelenet miatt és John Williams – aki a zeneszerzők zeneszerzője – 85. születésnapja miatt gondoltuk, hogy érdemes lenne szemezgetni egy picit a zeneszerzők krémje között. Mégis kik azok a nagy nevek, akik az utóbbi évtizedekben meghatározták Hollywood zenei témáit, kik azok, akik filmtörténeti fordulópontokat alkottak egy-egy legendássá vált szerzeményükkel?

Nehéz nem szubjektívnek lenni egy ilyen témában, ezért megpróbáltuk az Oscar-jelöléseket és győzelmeket mankóként használni az összeállítás során. Nézzük a művészeket, akik nélkül sok film nem lenne az, ami!

John Williams

A zeneszerző, akit eddig a legtöbbször jelöltek Oscar-díjra – pontosan 50-szer! –, aki ezek közül öt aranyszobrot már otthon őrizgethet, és aki talán a legtöbb ikonikus dallamot álmodta meg eddig a világnak. Gondoljunk akár Steven Spielberg Cápájára, a Jurassic Park-ra, a Star Wars-ra, az E.T.-re, az Indiana Jones-filmekre, a Reszkessetek, betörők!-re, a Schindler listájára vagy éppen a Harry Potterre. Mind-mind az ő nevéhez fűződnek, és olyan zenei alapkövekké váltak, amelyek az első taktusukkal elérik, hogy újra elveszítsük a fejünket. És ez még semmi! Ha megnézzük, hogy mennyi kedvenc témánkat köszönhetjük neki, nem hiszünk majd a szemünknek! Vitathatatlan, hogy ő A Legnagyobb!

Thomas Newman

A zeneszerző családból származó Newman-t – többek között apja, testvére és unokatestvére is ezt a szakmát űzi – eddig 14 alkalommal jelöltek Oscar-díjra, eddig azonban egyszer sem kaparinthatta meg a legnagyobb elismerést. Érdekesség, hogy Newman eredetileg inkább a Broadway-n képzelte el magát, azonban az élet mégis a filmek irányába sodorta. Azután dőlt el minden, amikor John Williams-szel dolgozhatott a Jedi visszatér zenéjén. Mostanság olyan filmekben működött közre, mint például az Utazók, a Szenilla nyomában, 007- Skyfall vagy éppen a Vaslady. A leghíresebb munkái közé tartozik még A remény rabjai, a WALL-E vagy az Amerikai szépség.

Jerry Goldsmith

Goldsmith sajnos már nincs közöttünk, azonban a 75 éves korában elhunyt zeneszerzőnek is rengeteg filmzenét köszönhetünk, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy összesen 18-szor jelölték Oscarra – ezek közül egyet vihetett el, az 1976-os Ómennel. Első jelölését az 1962-es Freud: a titkos szenvedélyért, az utolsót pedig az 1998-as Mulánért kapta. Vele kapcsolatban az egyik legizgalmasabb infó az, hogy Rózsa Miklós, magyar zeneszerző munkássága sarkallta arra, hogy ő is erre a pályára lépjen.

Hans Zimmer

A nagy név, aki karrierje elején szintizett egy bandában, reklámzenéket komponált és olyan messze volt Hollywood-tól, mint még senki. A nagy áttörést Az esőember hozta meg neki 1988-ban, ekkor kapta első jelölését az Akadémiától. Utána még kilencszer gyűjtött be jelölést, többek között olyan munkáival, mint a Lesz ez még így se!, a Gladiátor, a Sherlock Holmes, az Eredet vagy éppen a Csillagok között. Azonban a filmzenéje, ami aranyszobrot érdemelt Az oroszlánkirály volt. Nehéz elképzelni az Eredettel új trendeket indító zeneszerzőről, hogy a mostanság rá jellemző karakteres, erőteljes irány mennyire más volt még a kezdetekkor.

James Horner

Hornert tízszer jelölték Oscarra, ezek közül az elsőt 1986-ban kapta A bolygó neve: Halál címen futó második Alien-filmért. Ez volt az első közös munkája James Cameronnal, akivel később is megőrizték jó szokásukat. A Titanic és az Avatar zenéjét is Hornernek köszönhetjük, ráadásul a Titanic filmzenéje az eddigi legtöbb pénzt begyűjtő filmzene. Nem mellesleg ezért kapta meg két aranyszobrát a legjobb filmzene és a legjobb betétdal (My Heart Will Go On) kategóriákban. A szakmában a Star Trek II-vel érte el a nagy áttörést, ezt követően szilárd pontja lett a kiemelt zeneszerzők csapatának. Olyan zenéket köszönhetünk neki, mint A rettenthetetlen, az Apollo 13, az Egy csodálatos elme, a Grincs, a Csodálatos Pókember vagy éppen az utolsó munkája a 2016-es Hét mesterlövész.

Természetesen ez a lista is végtelen lehetne, hiszen akadnak még nagy nevek bőven, beszéljünk akár Randy Newman-ről, aki rengeteg Pixar-meséhez komponált, vagy ott van Alan Menken, akinek megannyi Disney dallamot köszönhetünk, így például A kis hableányt, az Aladdint vagy A szépség és a szörnyet. Sőt, nálunk James Newton Howard is örök emléket hagyott Az éhezők viadala emlékezetes zenéivel. És ott van természetesen a nagy Ennio Morricone, a kétszeres Oscar-díjas művész, aki etalonnak számít ebben a világban, és akinek sokkoló módon egészen 2016-ig kellett várnia a maga aranyszobrára, amit az Aljas nyolcasért vihetett haza.

Megannyi kincs, ami mindig „haza repít” minket, megannyi dallam, ami eggyé vált a filmes életünkkel és megannyi név, akikről nem feledkezhetünk meg, ha igazi mozirajongók vagyunk!


Forrás: IMDb