Műsorújság
RTL Most

1917 kritika: a technikai bravúr felülírhat mindent az idei Oscaron?

Sam Mendes nagyapja történetei alapján álmodta meg legújabb filmjét, ami egy  - szinte - teljesen vágás nélküli alkotás lett. Óriási vállalás, és még nagyobb befektetett munka. Vajon megérte?

Az 1917 két fiatal katona történetét meséli el, akiknek egyetlen feladatuk van: a frontvonalon átverekedve magukat, el kell jutniuk a csapataikhoz, hogy megmentsék őket a biztos haláltól. A cselekmény a maga nyers egyszerűségével már ezen a ponton igazi feszültséget sejtet. Erre szerettek volna a készítők rátenni egy lapáttal.

Sam Mendes és csapata úgy döntöttek, hogy a történet két főhősét mindennél közelebb szeretnék hozni a nézőkhöz. Itt nincsenek különböző szögek vagy távlatok, egyetlen kamera fut végig az események során a két fiút üldözve, vágás nincs (legalábbis nehezen észrevehető), ellenben a veszélyek és az utuk ritmusa egyre jobban felgyorsulnak. Ebben a sprintben pedig a nézők – a kamerán keresztül – végig ott loholnak mellettük. Nincs megállás.

A technikai bravúr megalkotásához természetesen szükség volt Roger Deakens Oscar-díjas operatőr zsenialitására, megannyi tűpontosággal felépített díszletre, precízen megírt történetre, csodás színészi alakításokra és a természetre, hiszen egy olyan filmről beszélünk, amiben csakis a természet adta fényviszonyokra támaszkodhattak.
 


A film werk videóját elnézve, a hideg is kirázza az embert, hiszen ilyen mennyiségű elszántság és precizitás nem sok forgatáson fordul elő. A kérdés már csak annyi volt: a kész film tükrözni fogja mindazt a szenvedélyt és eltökéltséget, ahogyan készült?

Felemás érzéseket hagy az emberben az 1917. A hősöket követő kamera monotonitása hamar véget ér, amint a frontvonalra teszik a lábukat. Innen előre haladva pedig egy percet sem pihenhetünk. Az ingerek játéka, valamint a képi világ tökéletessége vitathatatlan. Viszont az a fajta lüktetés és bevonódás, ami a legfőbb célja lett volna Sam Mandeséknek… nem jött meg a várt intenzitással.

Valószínűleg ez is emberfüggő, biztosan akad majd olyan is, aki teljesen elveszik a történetben és minden másról megfeledkezve együtt lélegzi végig az egész filmet, mi mégis ürességet éreztünk. Sokkal jobban elvonta a figyelmünket a szakmai bravúrok kifigyelése, mint a két katona sorsa. Kicsit kívül maradtunk a történetből. Ott ragadtunk a forgatáson, a vágóasztalon, a tervezésnél, a szakmai ámuldozásnál és minden más jelentéktelenné vált.

Kilépve a moziból egy dolog maradt még bennünk: miért éppen egy vágás nélküli kamera mozgás érhetné csak el, hogy azt érezzük, mi is ott vagyunk a sáncok között…? Mozinézőként teljesen feleslegesnek hat ez a részlet… amit a legnagyobb bravúrként akarták ráhúzni az 1917-re. Szakmai szemmel viszont le a kalappal.

A 1917-et január 23-tól nézhetitek meg a mozikban!

Nézd meg ITT az 1917-ről készült werkfilmet!

 

Képek: Freeman Film

Legnézettebb videók