Megtalálhatták a másnaposság ellenszerét

2023. április 14. 9:45

Egereken tesztelték a lactococcus lactis nevű baktérium speciális változatát, amely probiotikumként is ismert. A kutatók megállapították, hogy képes lehet csökkenteni az alkohol mérgező hatását, de akár segíthet a másnaposság megelőzésében is.

Mióta létezik az alkohol, az emberiség történelmének meghatározó dilemmái közé tartozik, hogy mégis mi lehet a kínzó másnaposság kétségbevonhatatlan ellenszere. Hazánkban sokan esküsznek a vasárnapi húslevesre, azonban most úgy tűnik, hogy a Kínai Tudományos Akadémia kutatói találtak egy jobb gyógymódot – írja a hvg.hu

A Microbiology Spectrum nevű folyóiratban közölt tanulmányuk egy olyan baktérium létrehozását mutatja be, ami az alkohol gyorsabb lebontását segítő enzimeket termel. A emberi máj az alkoholt kevésbé mérgező melléktermékekre bontja – mindezt az alkohol-dehidrogenáz (ADH1B) nevű enzimek segítségével –, hogy csillapítani tudja a túlzott alkoholfogyasztás káros hatásait.

Az enzim előállítása azonban nem egyszerű feladat: a tudósoknak genetikai úton kellett létrehozniuk lactococcus lactis nevű baktérium egy bizonyos változatát, amely különféle tejtermékek készítéséhez is használatos, de probiotikumként is számon tartják.

A kutatók egereken tesztelték a baktériumot, majd megállapították, hogy az sikeresen termelt ADH1B enzimet.

Ezután felmérték, mekkora dózisra van szükség ahhoz, hogy az érdemben lebontsa az alkoholt. A probiotikumot egy órával az alkoholfogyasztás előtt adták be az egereknek, majd megállapították, hogy így kevesebb alkohol jutott a véráramba.

Mint kiderült, a részegség tünetei is enyhébbek voltak az egereknél.

Ráadásul a máj is kevésbé károsodott, mint azoknál az egereknél, akik nem kaptak a speciális probiotikumból. Azonban további kutatások szükségesek arra, hogy megállapítható legyen, hatásos-e a módszer embereknél is.

Nyitókép: Pexels.com