Kultúra

Deák Kristóf: Ezt csináltam volna, ha egy kicsit tökösebb vagyok

rtl.hurtl.hu

2022. január 6. 10:43

Csütörtökön mutatják be a Mindenki című kisfilmjével 2017-ben Oscar-díjat nyert Deák Kristóf első nagyjátékfilmjét. A rendező és társa, Nina Kov a legutóbbi Portréban elmesélték, hogy Az unoka című thrillerhez a saját családjukban is átélt unokázós csalás adta az alapot.

„Megtörtént a családunkban sajnos velünk is egy ilyen eset, a nagypapámékkal. Igazából ez adta a kezdő lökést, de nem is maga az eset, hanem az a harag, amit éreztem, az igazságtalanságérzet, a tehetetlenségérzet, hogy de jó lenne, de jó lenne valahogy igazán jól odacsapni ezeknek. Hogy lehet egy 90 éves öregemberrel ilyet csinálni?” – mondta Deák Kristóf az RTL Klub Portré című műsorában, ahol párjával és alkotótársával, Nina Kovval meséltek Az unoka keletkezéséről. 

Az Oscar-díjas rendező szerint egy idős ember átverése egy olyan történettel, hogy a fia vagy az unokája élet-halál között lebeg, nagyobb traumát okozhat, mint az így kicsalt pénz elvesztése, miközben az egész egy piti bűncselekmény. 

Ebből szerettünk volna valami olyasmit csinálni, ami egyrészt egy kicsit valóra váltja az én fantáziámat is, hogy mit csináltam volna, hogyha egy kicsit tökösebb vagyok, és valami olyat, amiről beszélnek az emberek.

Mint mondta, az unokázós csalásban, illetve az erről készített filmjükben sok minden benne van arról, ahogy az idősekkel bánunk, illetve hogy a mai huszonévesek elég későn kezdenek felnőni, ez rá is jellemző valamennyire. 

Nina Kov 15 éve él együtt Deák Kristóffal, született egy kislányuk is. Társak az alkotásban is, együtt írták a forgatókönyvet. Az unoka gondolata még a kislányuk születése előtt fogalmazódott meg, a csalás miatt érzett dühükben és tehetetlenségben.

A valódi bűnügyben Deák Kristóf apja volt az úgynevezett csali, őt említette a csaló a nagyapjának a telefonba. A filmjük is ezzela szituációval indul, próbálták a lehető legvalósághűbben megcsinálni, hogy a nézők se tudják pontosan, igaz-e, vagy sem, amit a telefonáló állít, és együtt őrlődjenek a Jordán Tamás által alakított áldozattal. Innen indul a film, itt veszi át a főszerepet az unoka, Rudi, akit Blahó Gergely játszik. 

„Onnantól az az érdekes, hogy ő mit érez és mit tud csinálni, hogyan nő föl hirtelen attól, hogy ki kell állnia magáért és a szeretteiért” – mondja Deák Kristóf, aki szerint Blahó Gergely picit hasonlít rá, bár tíz évvel fiatalabb nála.

Több mint hatvan fiatal színészt néztek meg erre a szerepre, de benne látták meg leginkább azt a naivitást és „éretlenséget”, ami alapján arra jutotak, hogy ő lesz a legjobb.

Azt éreztem, hogy miközben elő lehet majd az állatot is csalogatni belőle, de alapjában véve tényleg szinte sajnálja az ember, hogy itt van egy nagy, 180 vagy nem tudom hány centis srác, aki minden szempontból egy férfi, de ránézésre mégis olyan, mint egy gyerek.

Nina Kov táncos-koreográfusként is részt vett a munkában, és mint elmondta, a legnagyobb élmény az volt számára, amikor a Voith Ágit és a Jordán Tamást tanította táncolni. „Voiht Áginak nem kell tanítani semmit, a legnagyobb profi, akivel valaha találkoztam. Kiderült, hogy Jordán Tamással ismerik egymást hetedikes koruk óta. Annyi sztorit meséltek, hogy le kellett állniuk a munkával, és csak hallgattuk a történeteket” – mesélte Nina Kov.

Deák Kristóf is arról beszélt, hogy nem kívánhatott volna magának jobbat, mint hogy a nemzet nagy színészeivel dolgozhasson együtt (szerepel a filmben többek között Mikó István, Pogány Judit, Papp János, Tordai Teri, Hámori Ildió, Hűvösvölgyi Ildikó), akik rendkívül profik és mégis szerények, alázatos és kedves emberek. Tőlük számított leginkább rigolyákra, sztárallűrökre, de semmi probléma nem volt senkivel. A nagypapa szerepére már a forgatókönyv írásakor Jordán Tamást képzelte el, aki emlékezteti őt a saját nagypapájára, de sok zseniális ötlet Ascher Irma casting directortól jött, így állt össze végül a csapat.


A rendező a film készítése közben találkozott a rendőrség unokázós nyomozócsoportjának vezetőjével, akitől sok segítséget kapott az apró részletekben, de voltak olyan dolgok, amiről még neki sem beszélhetett, például arról, hogy hogyan zajlanak a felderítések, és hogyan kapják el a csalókat valójában. Deák a kész filmet is megmutatta a nyomozónak, aki áldását adta rá, és azt mondta, eléggé közel áll a valósághoz.

Deák Kristóf 2017-ben nyerte el a legjobb élőszereplős rövidfilmnek járó Oscar-díjat a Mindenki című alkotásával. Mint mondta, a díj nem változtatta meg a magánéletét, szakmailag pedig egyfajta felelősséget jelent. Ilyenkor kicsit magasabban van a léc, kapott forgatókönyveket az Egyesült Államokból, de nagyon kevés ütötte meg azt a szintet, ami érdemes lett volna rá, hogy az legyen az első nagyjátékfilmje, amelybe szívét-lelkét beleteszi. Most, hogy Az unokát bemutatták, várja a kinti ügynökétől az újabb forgatókönyveket.

Barabás Éva beszélgetése Deák Kristóffal és Nina Kovval teljes egészében visszanézhető az RTL Most-on.

 

#Kultúra#deák kristóf#oscar-díj#az unoka#unokázós csalás#film#nina kov#mindenki#jordán tamás#Portré

Címlapról ajánljuk