Fókusz

Egyre több a magyar filmsiker: új generáció a magyar filmiparban?

Temesvári CsillaTemesvári Csilla

2015. szeptember 19. 20:00

Olyan népszerű, vagy újszerű magyar filmekről lesz szó, melyekről beszéltek, beszélnek az emberek, és amiket moziban vagy a neten meg is néztek. Rendezők, szereplők, producerek szólalnak meg. Minek köszönhető a sikerük?

A Saul fia az elmúlt évtizedek legkiemelkedőbb magyar filmes sikere. A cannes -i zsűri és a kritikusok is az egekig magasztalták.  Az elsőfilmes rendező, Nemes Jeles László alkotása négy elismerést zsebelt be, köztük a Grand Prix-t, azaz a Cannes–i fesztivál nagydíját.
A film egyik producerével, Sipos Gáborral beszélgettünk. A filmet több mint, ötvenöt országba adták el, így már most visszahozta az árát. És már rég nem titok, hogy Magyarország ezt a filmet küldi a legjobb külföldi film Oscar –díjáért folyó versenybe. A Saul amerikai forgalmazója a Sony Pictures Classics,  az ő feladatuk lesz az is, hogy a filmet bevezessék az ottani piacon, és megismertessék egyúttal a szakmai közönséggel is, akik később arról döntenek, hogy bekerül -e a film az Oscar-díj jelöltjei közé.
 
Orosz Dénes az elmúlt négy év legnézettebb magyar filmjének a rendezője, legalábbis a jegyeladások szerint. A Coming out-ra 145 ezren voltak kíváncsiak. A film főszereplője Csányi Sándor. A történet egy meleg srácról szól, akiben egy véletlen baleset miatt heteroszexuális vágyak törnek fel. A téma érzékeny, és vihart is kavart a film még a bemutatása előtt. De úgy tűnik, a nézők vevők voltak erre a vígjátékra és az ország egyik legismertebb magyar színészére is. Csányi egyébként Orosz Dénes korábbi filmjében a Poligamyban is a főszerepet játszotta.

A Liza a rókatündér nyolc évig készült, amíg a közönség elé kerülhetett. Rengeteg fesztiváldíjjal büszkélkedhet. Ujj Mészáros Károly első nagyjátékfilmje is vígjáték, de egy egészen más megközelítési mód, mint amit a hazai nagy nézettségű vígjátékoktól megszokhattunk. Ennek ellenére, vagy épp ezért, nagyon sokan nézték meg. A történet egy lányról szól, aki rókatündérnek képzeli magát, a szerelmet keresi, és abszurd helyzetekben találja magát. A film képi világa, hangulata egészen különleges, a színészi játék visszafogott. Mondhatni, hogy egy kicsit francia filmes a Liza, de ez dicséret, és nem kritika.

Az, hogy mire ül be egy néző, az nagyban múlik azon, hogy egy adott produkciónak mekkora a reklámja, milyen a film előzetese. Képes –e eljutni az emberekhez a film híre.

A Megdönteni Hajnal Tímeát esetében az alkotók törekedtek arra, hogy a szélesebb közönség számára is ismert húzónevek alkossák a szereplőgárdát, és miattuk- is - bemenjenek a mozikba.

Érdemes megemlíteni az Isteni Műszakot, Bodzsár Márk első nagyjátékfilmjét, mely a mozikban kimagasló nézettséget nem produkált, sőt, jóval kevesebbet, mint remélték, viszont sokan töltötték le az internetről. És terjed a híre folyamatosan.

A szerdai gyerek Horváth Lili első nagyjátékfilmje. Az egyik legnívósabb filmes szemlén, a Karlovy Vary filmfesztiválon idén, két díjat is kapott. Elsőfilmes kategóriában a fődíjat hozta el, és a külföldi kritikusok díját is megnyerte. Nálunk novemberben vetítik a mozikban.
Végül, de semmiképp sem utolsó sorban jöjjön a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című film. Mely siker a mozikban és siker a fesztiválokon is. mA filmet tavaly októberben mutatták be, és azóta is vetítik a hazai mozik. Több mint nyolcvanezren váltottak rá jegyet. Sőt, a film zenéje is népszerű lett.

Eddig is sok szép magyar film született, és sok díjat is kaptak a filmek, de úgy tűnik, most a magyar nézők is felébredtek egy kicsit, és felismerték, hogy a hazai filmek is tudnak szórakoztatni, akár sírva vagy nevetve, és érdemes jegyet váltani rájuk, nem csak az amerikai kasszasikerekre.
#Fókusz#filmsiker#magyar film#andy vajna#röhrig géza#reisz gábor#rendező#osvárt andrea#fókusz plusz

Címlapról ajánljuk