Műsorújság
RTL Most

Mindent felborít az arzénes létforma

Alapjaiban változtatja meg eddigi tudásunkat a földi életről a NASA felfedezése.
A kaliforniai Mono-tó. Ez a holdbéli táj irányíthatja teljesen új területekre az űrkutatást. Ebben a rendkívül sós és lúgos vízben él az a baktérium, amely ha nincs foszfor, az élőlények többségére káros hatású arzént is képes a szervezetébe építeni. A tudósok eddig azt hitték, hogy az élőlények DNS-ét csak hat, úgynevezett biogén elem: a szén, a hidrogén, a nitrogén, az oxigén, a kén és a foszfor alkothatja.

„Most egy olyan élőlényt találtunk, amely a foszfort arzénra cseréli. Ez óriási felfedezés” - mondta Mary Voytek, a NASA egyik mikrobiológusa.

A szakemberek eddig főleg olyan bolygókon keresték az életet, ahol a körülmények a Földre hasonlítottak. Most más területeket is be kell vonniuk.

„A legnagyobb valószínűséggel abból lesz élet, amiből a legtöbb van, tehát továbbra is szén, nitrogén, oxigén, kén, foszfor alapú életet fogunk keresni, de szélesebbre kell tárni a horizontunkat, és olyan helyekre is be kell nézni, be kell kukkantani, ahova eddig nem gondoltuk, hogy az élet beköltözhet” – mondta Kelemen János, a Magyar Tudományos Akadémia csillagásza.

A NASA tudósai szerint nemcsak a földönkívüli, hanem a földi életformák és az evolúció kutatásában is új lehetőségeket nyit a mostani felfedezés.

Legnézettebb videók