Műsorújság
RTL Most

Ismeretlen életformát találtak!

Olyan baktériumot találtak egy tóban, amely alapjaiban változtatja meg eddigi tudásunkat a földi életről.
A NASA szerint a baktérium különlegessége, hogy DNS-e nem abból a hat elemből áll, mint a Földön ismert összes többi élőlényé. A most felfedezett baktérium örökítőanyagában a foszfor helyett arzén van, amiről a tudomány eddig úgy tartotta, hogy teljesen lehetetlen.

A felfedezés megváltoztathatja a földönkívüli élet kutatását, mert ha ilyen életformák léteznek, akár olyan bolygókon is lehet élet, amik nem hasonlítanak nagyon a Földre.

Arzén-faktor: kulcselem a méreg?

Ed Weiler, a NASA egyik vezetője azt mondta, hogy "miközben fokozzák az erőfeszítéseket, hogy a Naprendszerben megtalálják az élet jeleit, sokkal tágabban értelmezhették volna az életet itt, a Földön." A csütörtöki bejelentés lényegében megerősítette azokat a kiszivárgott híreket, amelyek szerint a megtalált baktériumörökítő anyaga, DNS-e nem abból a hat elemből épül fel, mint a többi életforma a Földön most és azóta, hogy az élet megjelent. Legalábbis eddig így tudtuk.

Ez a hat elem: a szén, a hidrogén, a nitrogén, az oxigén, a foszfor és a kén, vagy az elemek tudományos nevének kezdőbetűivel: a CHNOPS-csoport. A Mono-tóban talált baktérium DNS-ében azonban foszfor helyett arzén van, amiről a tudomány eddig úgy tartotta, hogy teljesen lehetetlen. A foszfor ugyanis a központi eleme minden sejtben az energiahordozó molekulának. Az arzén, amely kémiailag hasonló a foszforhoz, azonban méreg.

"Már ismerünk olyan mikrobákat, amelyek képesek arzént befogadni, illetve belélegezni, de ez a most felfedezett baktérium valami alapvetően új, hiszen arzénból építkezik" - közölte Felisa Wolfe-Simon, a NASA asztrobiológusa. Az arzén persze változatlanul méreg, de jelenléte alapelemként egy eddig ismeretlen élőlény örökítő anyagában átalakíthatja az evolúcióról szóló eddig elméleteket, és megváltoztatja annak irányát, hogy milyen elemek után érdemes kutatni a világűrben, amikor idegen életformákat keresünk.

Forrás: RTL Híradó - AFP-FH