Műsorújság
RTL Most

Cukorka bombák Hitler kedvenc repterére

Tudósítónk Berlinben járt, mikor Tempelhofot ismét megnyitották - az ünneplők előtt.
MAZSOLABOMBÁZÓ TESTKÖZELBŐL

Tempelhofot 1927-ben nyitották meg. Impozáns formáját Adolf Hitler alatt nyerte el a ’30-as években. A Führer birodalmi építésze, Albert Speer alakította át a repteret Hitler elképzeléseinek megfelelően. A nácik azt tervezték, hogy Tempelhof lesz Európa kapuja, ahol évente 6 millió utast fogadnak majd. A grandiózus épület már az 1936-os berlini olimpia idején is állt, és fogadta a sportolókat, államférfiakat és hírességeket. Tempelhof volt Hitler kedvenc légikikötője.

A repteret tavaly bezárták: nem volt gazdaságos működtetni. Berlinnek még két légikikötője van: Tegel és Schönefeld. Utóbbit fejlesztik most teljes erőbedobással. Ha elkészül, lakat kerül Tegelre is. Noha Tempelhof kicsinek számít, a berliniek nagyon szerették. Hiszen szinte a város központjában van, közvetlen metrókapcsolattal. Olyan az elhelyezkedése, mintha Budapesten a Népligetnél nem buszpályaudvar, hanem repülőtér lenne.

Tempelhof sorsa egyelőre bizonytalan. A helyiek a 60 éves jubileumot is kihasználták arra, hogy tüntessenek az épületegyüttes lebontása ellen. Páran transzparensekkel álltak az út szélén, mások szórólapokat osztogattak. Az idősebb, világháborút végigharcolt külföldi veteránok nem is igazán értették mit is akarnak a demonstrálók. Volt olyan, egykor Berlinben szolgáló brit és amerikai katona, aki a légihíd tiszteletére emelt emlékmű előtt fotóztatta magát családtagjaival, virágkoszorúk társaságában.

Tempelhof kifényesítve várta a vendégeket. Az indulási csarnokban még semmit sem szereltek le: megvannak a jegykezelő pultok, a légitársaságok logóival. Igaz, most egy színpadot állítottak itt föl, amelyen gyerekkórus énekelt, majd katonazenekar játszott swinget. A hatalmas csarnokban alig lehetett megmozdulni: tömve volt ünneplőkkel és kíváncsiskodókkal. Volt, aki inkább az épület belsejét fotózta, más a léghíddal kapcsolatos kiállítást fényképezte.

A szűk kijáraton nem volt egyszerű átjutni, hogy a kifutópályára érjen az ember, ahol sörösstandok, kávézó- és büfékocsik sora várta a látogatókat. Igen csak borsos árakkal.
A kifutópálya szélén egy „mazsolabombázó” állt: a Douglas C-47 Skytrain típusú repülő 60 évvel ezelőtt naponta többször is fordult, hogy élelmet, ruhákat, szenet hozzon a körbezárt nyugat-berlinieknek. A pilóták akkor landolás előtt a gép ablakából apró édességcsomagokat dobtak ki a gyerekeknek. Innen kapták a „mazsolabombázó” nevet a szövetségesek áruszállító repülői.

A gép impozáns kerekeinél, légcsavarjainál nagy volt a tülekedés: mindenki fotót akart készíteni, dokumentálni, hogy ott járt. A repülő mellett egy régi, második világháború előtt készült pótkocsis teherautó állt: ezzel szállították a szenet a reptérről a város többi részébe. A mellette parkoló régi, amerikai katonai dzsipet lelkesen videokamerázó tengerentúli apuka azt mesélte tizenéves fiának, hogy bizony a nagypapa is ilyet vezetett, amikor itt, Berlinben szolgált.

BOMBÁZÁS ÉS SÍRÁS-RÍVÁS

A nagy ünnepség fénypontja a cukorkabombázás volt. Négy órakor mindenki kitódult a körbezárt kifutóra. A program szerint ugyanis egy, a legendás áruszállítók közül cukorkákkal „szórja meg” a látogatókat. A nagy eseményre csőre töltött kamerákkal a sajtó munkatársai is megérkeztek. Némi késéssel, de megérkezett Tempelhof fölé a várva várt gép. Méltóságteljesen elhúzott a repülőtér fölött, majd elkanyarodott, és a mező fölött apró csomagokat dobtak ki belőle. A rétre azonban nem lehetett kijutni a kifutóról, amely körbe volt kerítve. A veterán gép négyszer fordult, és szórta ki a csokiba mártott mazsolákat tartalmazó dobozkákat. A repülőtéren rekedt gyerekek legnagyobb sajnálatára. Volt, aki annyira csalódott volt, hogy nem jut az édességek közelébe, hogy sírni kezdett. Apukák és anyukák vigasztalták a pityergő kicsiket.

Nem volt mindenki ilyen peches. Néhány busz, VIP vendégekkel ugyanis a mezőn állhatott meg. Az utasok pedig szorgalmasan gyűjtögették a fűre esett csomagokat.

A szovjetek 1948. június 24-én vonták blokád alá Nyugat- Berlint. A zárlatot csak 1949. május 12-én oldották fül. Ez idő alatt a szövetséges gépek csaknem 270 ezerszer landoltak Tempelhofon, és csaknem 2,3 millió tonna árut juttattak így a körbezárt városba.

Legnézettebb videók