Műsorújság
RTL Most

Magyar Gripen-pilóták

Újsághirdetés útján lehetsz vadászpilóta!

Ivanics Gyula egyike annak a nyolc pilóta-növendéknek – katonáéknál ezt úgy mondják: pilóta tojás – aki idén kezdte el az NFTC-programot. A szimulátor elé csak a Házon Kívül kedvéért ült. A képzésben ez majd csak később kerül sorra.

'Van itt gázkar, pontosan nem tudom, miért van 2, azt se tudom, milyen gépen repülök, hogy ez milyen szimulátor lenne, ebben még nem ültem előtte. Gázkar, állásszög, ez pedig szerintem keverékállító vagy valami ilyesmi' – mondta Ivanics Gyula hadnagy.

Gyula nagyon szeret repülni. Vitorlázó repülőt már régóta vezet. Emiatt jelentkezett a vadászpilóta képzésre - hogy repülhessen. Pilóta akart lenni mindig – katona eddig nem.

'Katona korábban nem nagyon akartam lenni, mondjuk tetszik, érdekes szakma, de muszáj katonának lenni, hát belecseppentem' – mondta Ivanics Gyula.

Az NFTC egy betűszó, kibontva: Nato Flying Training in Canada. Egy év Magyarországon, aztán két év Kanadában. Meg rengeteg vizsga. Amiken ki lehet esni. De aki helytáll, az kap egy kitűzőt a zubbonyára, mint Tóth Máté hadnagy.

Ez egy sárga szárny a kanadai légierő pilótáinak jelképe. Ezért megy ott kint a harc 2 évig, aki ezt megszerzi, az ott egy olyan csapatnak lesz a tagja, amit sokkal jobban elismernek kint, mint itthon, remélem ez fog változni, azért is tettem ki ezt a jelképet, mert én erre nagyon büszke vagyok ezért nagyon meg kellett dolgozni. Ezt majd az itteni jelöltek is megtudják, megérezik odakint' – mondta Tóth Máté hadnagy.

A nyolc fiút több száz jelentkező közül válogatta ki a Honvédség. Volt, aki az eredeti iskolájában hallott a képzésről, de volt, aki újsághirdetésre jelentkezett.

'Nagyon leegyszerűsítve a pilótafoglalkozást: ez egy képesség-alapú foglalkozás, erre vagy születik valaki vagy nem. A nyers gyémántból ki tudunk csiszolni briliánst, de egy hamisból nem tudunk, tehát akinek megvannak a született képességei, abból esetleg tudunk pilótát csinálni' – mondta Kovács István ezredes, az iskola igazgatója.

Hirdetni azért kell a képzést, mert kevés az ilyen. Nem lehet magasabb 185 centinél a jelölt, mert a Gripen katapultáláskor eltörné térdét. De ez csak egy a sok szempontból. 

'Ez egy olyan lehetőség, ami kevés embernek adatik meg. Nagyon szigorú az orvosi része ennek a szakmának, pályafutásnak, hivatásnak, 100 emberből egy vagy kettő ember felel meg, különösen a gerincröntgen szórja az embereket, tehát ez egy olyan lehetőség, amivel egyszerűen muszáj élni' – mondta Major Balázs hadnagy.

Balázs már hadnagy; a Nemzetvédelmi Egyetem elvégzése után jött pilóta-képzésre. Katona akart lenni, pilóta eddig nem.

'Volt szerencsém egyszer már repülni, és ez valami fantasztikus lehetőség, fentről lefelé nézni a dolgokat. Csinálni a flikk-flakkokat, jó' – mondta Major Balázs.

A Honvédség azt mondja: azért keresnek szokatlan módon hirdetésekben jelentkezőket, hogy tudjanak válogatni, és a legjobbak kerüljenek a képzésre. Bár így előfordulnak furcsaságok: könyvtár szakos jelentkezőjük ugyan még nem volt, de volt más.

'Alapvetően az igényünk az lenne, ha valahol a műszaki végzettség körülről jönnének a fiatalok, de mivelhogy ez nem alapkövetelmény, ezért elméletileg bármelyik felsőoktatási intézményben végzett fiatal jelentkezhet. Volt egy olyan eset is, hogy balett táncos fiatalember jelentkezett pilótának, de sajnos egészségügyi problémák miatt nem sikerült felvennünk, egyébként nagyon szimpatikus, talpraesett fiatalember volt' – mondta az iskolaigazgató.

Tóth Máté az első évfolyam hallgatója volt 2002-ben; mára már helikopter-pilóta. Azt mondja: az egész képzés legnehezebb pillanata az volt, mikor megtudta, hogy nem vadászpilóta lesz belőle.

'Minket úgy küldtek ki, hogy 3 vadászpilóta kell és egy helikopteres. És hát mindenki vadászpilóta szeretett volna lenni, én is, helikopterrel nem is repültem előtte, és az a kiválasztás. Kiválasztódás, hogy ki is legyen a helikopteres. És hát nekem volt egy rontott vizsgám, négyből egy nem sikerült elsőre, és utána már hiába igyekeztem, nem tudtam a többieket behozni, ott másképp számolják a dolgokat, és végül engem választottak ki, és ezt feldolgozni elég nehéz volt' – mondta Tóth Máté hadnagy.

A honvédségnek ma összesen 150 pilótája van – helikopteres és vadász együtt. Az NFTC programban 17 éven át évi 7-8 pilótát képeznek – legalábbis az eredeti, 2002-ben megkötött államközi megállapodás ezt tartalmazta. Mára már kiderült: ez sok lesz. Nem kell ennyi.

'A hadsereg átalakítása jelenleg is folyik, bár a markáns átalakítások befejeződtek, az elkövetkezendő időszakban fogjuk tudni meghatározni, hogy mennyi lesz az utánpótlás-igénye a magyar légierőnek, de nyilván kevesebb lesz, mint amit 2000 környékén prognosztizáltak az elődeink' – mondta Buczkó Imre tábornok, a légierő főparancsnok-helyettese.

Azt tehát még nem lehet tudni, mennyi pilótát képez a honvédség. Ahogy azt sem, hogy pontosan mennyibe is kerül egy pilóta az adófizetőknek. A Honvédelmi Minisztérium annyit árult csak el, hogy milliárdos tétel a program évente, és hogy mégis olcsóbb így, Kanadában képezni őket, mint itthon lenne.

'Ha a számokat megnézzük, azt, hogy éves szinten 5-8 pilótára van szüksége a légierőnek, és ehhez fent kéne tartani egy külön légibázist, ahol többfajta kiképzőgéppel kellene rendelkezni. Az üzembetartása is költség, akkor ez több százmillárdos költség éves szinten, amelyet nem lehet összevetni azzal az összeggel, amivel ezt külföldön kiképezni tudjuk, arról nem is beszélve, hogy olyan eljárásmódokat tanulnak meg a kanadai kiképzőközpontban, ami Nato-módszer, ezután úgy érkeznek haza a fiatal pilóták, hogy Nato-kötelékbe is tudjanak feladatokat végrehajtani később' – mondta Bocskai István, a Honvédelmi Minisztérium kommunikációs igazgatója.

Egy katonai pilóta fizetése pótlékokkal együtt 200 és 500 ezer forint között mozog ma. A polgári légi közlekedésben pedig 800 000 Ft körüli. A Honvédség mégsem köt szerződést ezekkel a fiúkkal, hanem egyszerűen bíznak abban, hogy nem fognak átnyergelni a polgári szférába a katonai pénzen megszerzett tudással.

'Azt gondolom, hogy olyan elhivatottsággal rendelkező fiúkat válogattunk kis erre a képzésre, akik nagy biztonsággal vehetően fogják teljesíteni a kötelességüket, hogy a magyar hadseregben szolgáljanak, mint vadászpilóta' – mondta Bocskai István, a Honvédelmi Minisztérium kommunikációs igazgatója.

A fiúk valóban nagyon lelkesek. Azt mondják: szerelemből vannak itt.

'Megszállottság - én azt mondanám. A repülőgépek iránti tiszteletből. Én még nem repültem, sajnos, nem volt benne a képzésben' – mondta Csáky Sándor hadnagy.

Csáky hadnagy eredetileg fedélzeti műszerész, repülőmérnök. Eddig a földön dolgozott a gépeken, és most fog majd először felszállni velük. Kérdés persze, hogy az iskola elvégzése után, mint végzett vadászpilóta, mire fog vadászni. Mert a kiképzés alapvetően harcászati; ahogy ők mondják: a légi és földi célok pusztításának legkorszerűbb eszközeivel és módszereivel ismerkednek meg a jelöltek. De hát, ugye béke van. Csáky hadnagyot azonban nem hozta zavarba a paradoxon.

'Mindenképp készenlétben van az ember, mert az, hogy nem vagyunk most épp háborúban, az múló állapot lehet, de már nem erre készülünk, inkább azt mondanám, hogy megváltozott a szitu, már nincsen neve az ellenségnek. Gondolok én akár a terrorizmusra is' – mondta Csáky Sándor hadnagy.

Tehát ellenség mindig van, csak épp nem mindig tudjuk, ki az. Mindenesetre jobb felkészülni minden esetre. Addig pedig – hogy a pilótajogosítvány ne évüljön el – maradnak a kötelező gyakorlatok – vagyis repülni kell. Ami egy pilótának igazából nem munka.

'Én a repülésért élek. Akár hangárajtóval is repülnék, csak repüljön az a dolog, úgyhogy ilyen szempontból majdnem mindegy, csak repüljön az ember, de itthon a lehetőségeinkhez képest meg kell becsülni. Ha bármivel repülni lehet, akkor repülni kell' – mondta Tóth Máté hadnagy.

Legnézettebb videók