Műsorújság
RTL Most

Útinapló a Mount Everestről - 4000 méter magasan

A Fókusz csapata is ott van a csúcstámadásra készülő magyarokkal és az őket az alaptáborig kísérő bakancsos hírességekkel. Jász Zoltán kollégánk összefoglalta a hétfői és keddi napot az Everest Expedíció-ról:

Hétfő: Kora reggel indultunk Namche Bazaarból, első utunk a helyi suliba vezetett, ahová meghívtak minket, hogy nézzünk körül. Gyerek nem volt, mert tavaszi szünet van - itt a tavasz nappal 5 fokot, éjszaka -8 fokot jelent - ezért az időközben előkerült labdával fociztunk egy kicsit. Kiderült, hogy Geszti a pályán is sztár. Elmondta, hogy annak idején a KSI-ben rúgta a bőrt. Magas szinten játszottunk, hiszen a poros pálya 3450 méter magasan fekszik. Persze ezzel a 20 percnyi focizással megszegtük a hegymászók alapszabályát, hogy keveset mozogj és vigyázz minden lépésedre. Fura volt minden mozdulat ilyen magasan.

Ezután a Tengboche nevű településre indultunk, ez 3850 méter magasan fekszik. Elképesztő nehéz volt a menet, lementünk 600 métert, majd feljöttünk 1000-t. Ez volt eddig a legnehezebb szakasz, az is nehezítette a dolgot, hogy valami nepáli nyavalyát szedtünk össze. Nagyon szétszakadt a mezőny, mire jó 7 óra menetelés után értünk a pár házból, egy buddhista kolostorból és néhány picinyke szállodából álló himalájai faluba. Itt találkoztunk Hrutka János egykori válogatott labdatógával is.

Aztán megkaptuk az igazi Himaláját, fagyos szél, hideg, pára várt minket. A hotelünkben, a folyosókon, a szobákban fagy van, innentől kezdve tilos fürödnünk - már csak 1 hét a vége - ugyanis könnyen megfázhatunk. A vacsora alatt a másik asztalnál egy német csoport és nyugdíjas japánok voltak. Holnap egy buddhista láma vár minket, aki áldást ad az expedíció tagjainak, így hajnalban kelünk.

Kedd: Még hétfő este összefutottunk a magyar labdarúgás egyik kiemelkedő játékosával, a sokszoros válogatott, egykori fradista Hrutka Jánossal, aki barátaival tart szintén az Everest alaptáborába. Meg sem ismertük, olyan szakállas volt, mint egy igazi hegymászó. Elmondta, hogy most pótol be mindent, amit a focista karrierje alatt nem tehetett meg. Ilyen ez az extrém túra is.

Reggel elhúztuk a függönyt a kb. 5 fokos szobában és az Everest napsütötte csúcsa nézett velem szembe. Elképesztő volt. Gyors reggeli után elhagytuk a szállásunkat, amely egy havas hegycsúcsok közötti völgyben fekszik. Csodás volt a látvány. Mellettünk egy 300 éves buddhista kolostor volt, amelyet meglátogattunk, sajnos képek nem készülhettek bent, mivel egyre több mindent lopnak el a Himalája kolostoraiból, az ott készült fényképek alapján. Bár jéghideg volt bent a hajópadló, a minket körbevezető szerzetes mezítláb volt!
Utána indultunk a kb. 7 órás túrára, célunk a 4410 méter magasan fekvő Dingboche. A magas hegyek oldalán vezetett az ösvény, amelyeken le-fel meneteltünk órákon keresztül. A látvány feledtette a fáradságot, órákon keresztül a szemünk előtt volt az Everest, a Loche és jó néhány 6-7000-es csúcs.

Menet közben az éppen 4000 méter magasan fekvő Panboceh településen a helyi láma áldást adott az egész expedíció számára. Egyenként tette a nyakunkba a szerencsét hozó és a buddhisták szerint a túlélést jelentő sárga kendőt, amelyen buddhista imaszövegek vannak. Szükségünk is lesz a szerencsére, mert több hegymászó és túráz is volt az elmúlt években, akik útközben haltak meg, el sem érve az Everest alaptábort. Szívroham, magashegyi betegség, végzett velük, vagy éppen megszédülve bezuhantak a szakadékba. A kolostorbeli látogatás után 3 órányi kemény meneteléssel értünk a 4410 méter magasan fekvő Dingbochéba. Útközben egyre hidegebb lett, előkerültek a legmelegebb sapkák, kesztyűk, a termo nadrágok és termo pulcsik. A szállásunk finoman szólva is puritán, megérkezésünkkor 2 fok volt a szobában. Hajnalban -10 fok várható.