Műsorújság
RTL Most

Diszlájk vagy nem, lassan az egész életünk a Facebook körül forog

A Facebook vezére tökéletesen tudja, hogyan kell témát adni közösségének, ami jelen esetben kis túlzással az egész világot jelenti. Szinte biztos, hogy diszlájk gomb nem lesz, mert senkinek sem áll érdekében, de legalább addig is része lesz a közösségi portál az életünknek, amíg erről beszélünk.


Második napja azon pörög az internet (és mi is megírtuk), hogy a diszlájk gomb bevezetésére készül a Facebook. Zuckerberg sejtelmes mondatainak köszönhetően értelmezési káosz alakult ki, de egyelőre mindenki csak találgatásig jutott. Nyilvánvalóan ez is a cél: minél nagyobb figyelem övezze az oldalt, és azt, hogy bevezetik-e végre a „nem tetszik” funkciót.

Ezzel valószínűleg el is leszünk egy darabig, de addig is végighallgattuk figyelmesen a Facebook-vezér gondolatait, és megpróbáltuk kibogozni a szálakat.


A legfontosabb, hogy Zuckerbergnek előre eltervezett szándéka volt bedobni ezt a témát a köztudatba.

 
Magyarosan mondva társadalmi konzultációt akart. Bár mindezt okosan próbálták meg álcázni a már rendszeresnek nevezhető kérdezz-felelek fórummal, ahol a világ minden tájáról érkező, általa ismeretlen emberektől kap „váratlan” kérdéseket, ez a műfaj azonban már régen nem erről szól. A kérdések minden bizonnyal előre le voltak egyeztetve.



A diszlájkot annyian akarják, hogy már mondani kellett valamit. A moderátor felolvasta az első kérdést (amit egy felhasználó küldött be előzetesen), miszerint az emberek több lehetőséget szeretnének a véleményük kifejezésére, és miért nem biztosítják ezt nekik.

Zuckerberg profin csinálta, előadta a „de jó, hogy rákérdeztetek, mert fontos erről beszélni, és épp most kezdjük tesztelni a különböző lehetőségeket”-topikot. Ennek a látszatnak a fenntartása azért is jó, mert olyan, mintha a bájos szolgáltató engedelmeskedne a tömeg akaratának. Mindegyik kérdésnek nagyon örült, és mindenre volt kész válasza és terve. Meglepetés kizárva.


Fontos, hogy nem csak a diszlájkról volt szó, másik két opció is felmerült, a „sajnálom” és az „érdekes”. A megoldáson pedig már egy ideje dolgoznak, vannak ötleteik, és azon gondolkodnak, hogy ezek mennyire megvalósíthatók.


De köszönik szépen, hogy ez a téma újra és újra előjön. Remélik, végül sokak tetszését elnyerik majd.



Zuckerberg elmondta, hogy nem akarják, hogy a Facebook olyan felületté váljon, ahol az emberek leszavazzák egymást. Nem ilyen világot és nem ilyen közösséget szeretnének építeni. És egyébként is: elég kellemetlenül érné az embereket, ha számukra egy fontos pillanatot megosztanának, és azt valaki diszlájkolná.

Hát persze, hiszen ha ez így lenne, többek biztosan elgondolkodnának azon, hogy kell-e ez nekik, csökkenne az aktivitásuk, kétszer is meggondolnák, hogy mit posztoljanak.


A végén pedig még addig is eljuthatnának, hogy egyre kevesebbszer jelentkeznek be, és más felületet keresnek maguknak.


Ezt nyilvánvalóan nem engedheti meg magának a vállalat, a pozitív érzéseknek és véleményeknek kell teret adni, nem a negatívoknak és bántóknak.

Az ilyen pozitív érzelem az empátia kinyilvánítása. Ezt külön kiemelte. Ennek alapján inkább azt várhatjuk, hogy olyan gombbal egészül majd ki az eszköztárunk, ami az együttérzést jelzi. Ezt használhatjuk haláleseteknél, negatív történéseknél, válságoknál.


A diszlájk bevezetése már csak azért is lenne érdekes, mert a Facebook eddig is, és egyre inkább úgy állítja be magát, mint a jövő egyik legfőbb demokratizáló platformja. Az, ahol nem számít, ki honnan jön, ugyanúgy elérhet bizonyos szolgáltatásokat, ahol a segítségnyújtás és a jó ügyekért való összefogás kiemelten fontos és rendkívül hatékonyan is működik. Mindenki megkapja azt, amire szüksége van.

Egy washingtoni fiatalember egyébként épp azt a kérdést tette fel másodikként, hogy hogyan válik majd a Facebook a jövő oktatási felületévé. A válasz: „olyan fórummá tudunk válni, amely segít az embereknek abban, hogy tanuljanak. Annak a híve vagyok, hogy mindenkinek hasonló esélyeket adjunk a világon.”
 

Ezekkel a tervekkel elég nehezen lenne összeegyeztethető a „nem tetszik” funkció, még akkor sem, ha nem feltétlenül a puszta gyűlölködésnek ad terepet.


Arról nem is beszélve, hogy a reklámok és hirdetések helyzetét nagyon megnehezítené, ha elég lenne egy gombnyomás ahhoz, hogy elmondjuk tapasztalatainkat az adott termékkel kapcsolatban.



Többféle érzés és gondolat kimutatására irányuló tervei tehát vannak a közösségi felületnek, de biztosan megtesznek majd mindent annak érdekében is, hogy megnehezítsék a trollok dolgát. Erre számítsunk a jövőben.

(Képek: Q&A with Mark – Facebook)

    Hasonló videók

      Legnézettebb videók