Híradó

2006.03.29. 14:47 (szerda)

Az évszázad képrablása

Az évszázad képrablása

1983-ban két fiatal úgy gondolta, hogy képrablásból fognak meggazdagodni.

Kirabolták a Szépművészeti Múzeumot. Erre a hírre még ma is felkapnánk akciófilmeken edzett fejünket, nemhogy "83-ban.

Mészáros János nyomozó: „Ez az ügy olyan volt a magyar rendőrség történetébe, ami valószínűleg azelőtt sem, és azóta sem történt ilyen volumenű betörés.”

Markos György humorista: „Ugyanúgy sokkolta a magyar közvéleményt, mint az első postarablás.”

Szurdi Miklós rendező: „Biztos voltak bűnügyek, de hogy ekkora publicitást kapjon egy bűnügy, az nem nagyon volt. Annak egy ilyen első lépése volt ez a dolog, hogy az egész ország tudott róla, és folyamatosan bulvártéma volt. Nem?”

Szurdi András rendező: „Hogy egy múzeumba betörnek, és értékes képeket elvisznek, ez nem egy szocialista típusú bűnügy.'

Szentkirályi Miklós restaurátor: „Nem fogták fel azt, hogy ezt nem lehet eladni, ilyen ismert képeket sehol a világon, hát 5 perc alatt, hát hoppá!”

Igen. Öt perc alatt már másztak is felfelé az állványokon a fürgelábú tolvajok, és hopp, már ott is álltak a védtelen Esterházy Madonna előtt. De nemcsak őt kapták ki a díszkeretből, hanem még 6 képet az infrakamerák kereszttüzében, és már másztak is le a hideg novemberi éjszakában.

Móré Miklós restaurátor, festő: „A betörést követő néhány órán belül – azonnal – már a jugoszláv határon átmentek, és egyenesen Görögország irányába. Ebből arra lehet következtetni, hogy görög megrendelésre.”

Szentkirályi Miklós: „Háromfelé mentek, egyik ment Jugoszlávia fele, egyik ment Bécs fele, egy társaság, és egy másik Bukarest fele.”

Mire a múzeum éjféli őrjárata felfedezte a képek hűlt helyét, a tolvajok már messze jártak. Közben az ország legjobb helyszínelő szakembereit ugrasztották ki ágyukból, hogy azonnal a helyszínre siethessenek.

Mészáros János: „A bűnügyi technikai intézet minden szakértői vonalából, ujjnyomat, tehát daktiloszkópos, szerológus, nyomtani szakértő, mindenki részt vett ennek a helyszíni szemlének a lebonyolításában.”

Megállapították, hogy volt ugyan biztonsági riasztórendszer az olasz teremben is, csak nem működött. Rögzítették tehát az ujjlenyomatokat, és tulajdonképpen mindent, amit a képek helyett találtak. Egy elhagyott csavarhúzót, amellyel feltehetőleg lecsavarozták a festményeket, a köteleket, amelyekkel felfüggesztették őket, és néhány cipőnyomot a padlón.

Az ország egyik legismertebb múzeumi restaurátor szakemberét is az ágyból ugrasztották ki aznap éjszaka.

Móré Miklós: „Otthon voltam, és alighogy megtörtént az esemény, máris csengettek az ajtónkon, és nyomozók jelenetek meg a lakásunkon, elkezdtek faggatni, hogy egy bizonyos időpontban én hol tartózkodtam, tehát a gyanú rám is vetült.”

Tulajdonképpen a nyomozás első hetében szinte az összes múzeumi szakember potenciális gyanúsított volt, miközben talán nekik fájt a legjobban a képek brutális eltüntetése.

Szentkirályi Miklós: „Nagyon gyorsan dolgozott, ilyen életlen késsel, majdhogynem tépve leszedte a vakkeretről. Ugye négy kép volt – körbevágták – körbe, de nem úgy, hanem szakadozott egy kicsit, a lényeg az, hogy körbevágták.”

Csak egy jellemző momentum a múzeumi kétségbeesett hangulatra, hogy az ellopott képek listájára egy meglévő is került. Garas Klára igazgató asszony levélben tájékoztatta a nyomozókat, hogy a Szent Család című kép mégiscsak megvan, helyette Giorgone képmását kell keresni. Ez már nem oszt, nem szoroz, gondolhatták a rendőrök, akik eleinte magát a kárértéket is alig tudták kimondani.

Mészáros János: „Ugye, az érték megállapításról volt szó, akkor ő elmondta ennek az értékét, és egy hétig gyakoroltuk, hogy ki tudjuk mondani, hogy 1 milliárd 436 millió néhány százezer a kárérték forintba átszámolva.”

Ugye, ezt még ma sem könnyű tévesztés nélkül. 1 milliárd 436 millió és még néhány százezer. Lottó ötösnek sem rossz. A több ezer tanú kihallgatása közben mégsem volt ennyire derűs a hangulat. Olyan, aki közvetlenül szemtanúja lett volna az eseményeknek, ugyanis nem volt. Ráadásul még vicceltek is a rendőrökkel.

Mészáros János: „Szenzáció volt, hogy úttörő gyerekek a Gellérthegyen a bokrok között megtalálták az Esterházy Madonnának méretarányos képét, természetesen egy reprodukciót, amely fel volt ragasztva egy fatáblára, és a gyerekek boldogan vitték, hogy ők megtalálták az Esterházy Madonnát.'

Azonban egyszer csak telefonáltak a Százhalombattai Hőerőműből, hogy a gáton egy zsák akadt fenn, teli réginek tűnő fakeretekkel. És ez a hívás nem volt felesleges.

Mészáros János: „Szakértők meg tudták állapítani, hogy hol lettek a zsákok bedobva a Dunába, folyami sodrások, meg stb. Egyebeknek megfelelően mennyi idő telhetett el, a zsákoknak mi lehetett az eredeti tartalma. Mit szállítottak benne.”

Úgynevezett vakkeretek voltak a zsákokban, amelyek a díszkeret alatt voltak eredetileg, és amelyekből később szemmel láthatóan kiszedték az ellopott képeket.

Szentkirályi Miklós: „Az volt a szerencse, hogy ilyen kólásüveget tettek rá, és még rá is csavarták a tetejét, és azzal együtt dobták a Dunába, az elúszott, és kihalászták Százhalombatta környékén az egyik ilyen gátnál.”

Pillanatok alatt kiderült, hogy olasz zsákokat dobtak a Dunába. Ráadásul a rendőrök kihallgattak egy magyar lányt, aki bevallotta, hogy olasz ismerősei rajta keresztül ismerkedtek meg azzal a két magyar sráccal, aki feltehetően ellopta a képeket. Kovács és Raffai gyorsan kézre került. A képek azonban nem.

A két olasz gengszter az alvilágban Carlo és Mario névre hallgat. Az olaszok gyilkosságért és kamionrablásért, és egyebekért körözték őket, és körözik ma is. Az olasz bűnözők 10-10 ezer dollárt ígértek magyar kollegáiknak, amennyiben az olaszoknak sikerül értékesíteni a képeket.

A magyar „tolvaj kollegák” a fogdában már nem reménykedtek semmiben. Bevallották, hogy egy kép a hét közül itthon van. Pietro Bambo arcképét ők ásták el egy fa alá, kvázi túszként, ha esetleg olasz barátaik meggondolnák magukat, és nem akarnának fizetni.

Mészáros János: „Pietro Bembo arcképe valóban zöldséges, közértes zacskóba betéve, szépen becsomagolva volt nem olyan nagyon mélyen elásva, mert akkor nagyon kedves kollegám – mondom a nevét, Bagdi Sándor kollegám – ezt a tíz ujjával kaparta ki akkor a földből, és azért a tíz ujjával, hogy véletlenül se sértse meg.”

Szurdi Miklós és testvére, Szurdi András rendezők ekkor kapták a megbízást, hogy csináljanak játékfilmet az évszázad képrablásából. Végre egy jó magyar bűnügyi sztori – gondolták a Magyar Filmstúdióban.

Szurdi András: „Nagy gyémántrablásos, montgomerry-s történetet, és mi is arra gondoltunk, hogy hátha egy ilyet lehet belőle csinálni egy nagy magyar krimit.”

Szurdi Miklós: „Végre van egy olyan magyar esemény, amit – és ahogy elkezdtük magunkat beleásni, kiderült, hogy ennek a dolog ellenáll. Kiderült, hogy a két dolog, a szocializmus és a képrablás közül a szocializmus nyert.”

A két egyszerű magyar bűnöző ugyanis egyáltalán nem hasonlított a profikra. A módszereikről és a nem működő riasztórendszerről nem is beszélve. Így lett a krimiből paródia két szerencsétlen rablóval a főszerepben, akik hiába lopják el a felbecsülhetetlen képeket, elvesztik a bőröndöt, amelybe rejtették azokat.

A bőrönd azonban megkerül. Már nem a filmben, hanem a valóságban. Athén mellett egy bicikliző csendőr, valami furcsát látott egy kertben a fák között.

Mészáros János: „Görögországban, egy kolostor kertjében találta meg egy csendőrjárőr, egy bőröndben szépen el volt helyezve, és a kolostor kertjébe be volt dobva. A kerítés mentén a fák között találta meg az őrmester.”

A bőröndben pedig csodák csodája, a hat hiányzó kép.

Móré Miklós: „A megrendelők valószínűleg rájöttek, hogy nagyon veszélyes lenne ezeket birtokolni, vagy rájöttek, hogy lehetetlen lett volna értékesíteni.”

Mindegyik kép sérült, és nyilván nem akkor, amikor Görögországban gondosan becsomagolták, és szigorú őrzés mellett hazaszállították a megkerült remekműveket. Raffaello fatáblára festett Esterházy Madonnája egyszerűen kettéhasadt. Móré Miklós rangidős restaurátor egy speciális szerkezet segítségével ragasztotta össze az egyébként is görbe táblát. Míg tartott a restauráció, a képrablókat – kit-kit a saját országában – bíróság elé állították.

Kovács Gusztáv elsőrendű vádlottra kiszabott 11 év fegyházban végrehajtandó ítéletet a legfelsőbb bíróság 12 évre emelte. Raffai József, másodrendű vádlott 7 év börtönt, Jónás Katalin, akinek vallomása olyan sokat segített a rendőröknek pedig végül 6 hónap felfüggesztett büntetést kapott bűnpártolásért.

”Az ítélet indoklásából az a legfontosabb, hogy az elítéltek e gátlástalan cselekményükkel a nemzeti érzületet is súlyosan megsértették, és olyan külföldi szervezett bűnözőkkel találtak kapcsolatot akik ellen nemzetközi szinten is harcot folytattak a bűnüldöző szervek”- mondta a bíró.

Erre azonban talán már kevesebben emlékeznek, mint a képrablásról szóló Markos-Nádas kabaréra.

Markos György: „Közben nem is tudtuk, hogy rányúltunk, amellett, hogy vicceltünk, ösztönösen rányúltunk arra, hogy valójában volt ez a Totya nevezetű elkövető , - a Totya – ez a figura, ez létezett. A mi jelenetünkben ez így hangott, ismeri? „Mondták az olaszok, hogy balhé lesz, de milyen balhé? Hát nagy balhé!'

Ezt még az egykori nyomozó is ismerte.

Mészáros János: „A következő évben, ha jól emlékszem májusban volt a bűnügyi bál, a BRFK bűnügyi bálja, és ott ők valóban ott voltak előadást tartani, és előadták a maguk Szépművészeti Múzeummal kapcsolatos vicceiket, és tényleg jót derültünk rajta.”

A vicceken kívül azért egyvalami még köszönhető az amatőr rablóknak. Az amúgy is restaurálásra szoruló képeket egy év alatt rendbehozhatták a szakemberek, amely ügybuzgalom ritkaságszámba ment a szocialista Magyarországon.

18

A tartalom megtekintése csak 18 éven felüliek számára engedélyezett! Figyelem! Ez a médiatartalom kiskorúakra káros elemeket is tartalmaz. Amennyiben azt szeretné, hogy az Ön környezetében kiskorúak hasonló tartalmakhoz csak egyedi kód megadásával - azaz kiskorúak kizárása mellett – férjenek hozzá, kérjük, használjon szűrőprogramot. Szűrőprogram letöltése és további információk itt.

Elmúltam 18, megnézem
Nem nekem való
!

Figyelem, a következő videó a nyugalom megzavarására alkalmas képsorokat és hanghatásokat tartalmazhat!

Megnézem
Nem nekem való