Híradó

2006.01.09. 21:05 (hétfő)

A magyar Rolls Royce

A magyar Rolls Royce

Az autó mára szinte teljesen eltűnt az utakról, de azért pár darab még fut belőle.

“Autónak kicsi, kutyának nagy” – így reklámozták annak idején a Pulit, a magyar kisautót. A szögletes formájú, kétszemélyes kiskocsit Hódmezővásárhelyen, a Hódgép műhelyében kezdték gyártani 1987 elején. Szolár Tibor, a kiskocsi tervezője azt mesélte: mindössze négy napja volt arra, hogy kitalálja a modellt. Az idő sürgetett: az autót francia piacra szánták, ahol nagy kereslet volt az olcsó, kis teljesítményű járművek iránt, ezekhez ugyanis nem kellett jogosítvány.

Szolár Tibor végül négy nap alatt nem csak megrajzolta, hanem papírból el is készítette a Puli életnagyságú makettjét. Akkoriban még nem is Pulinak nevezték az autót: a legelső prospektusokon a Hungie név szerepelt, mert a francia megrendelő ragaszkodott a magyaros elnevezéshez. Végül aztán mégis Puli lett.

„Később kiderült, hogy a Pulit elfogadták, mert annak idején a francia rendőrség nyomozókutyának használta a pulit, és így ismerős volt nekik, nem a paprikás, meg a gulyás, hanem a puli” - mondta Szolár Tibor.

A kiskocsit eleinte dízel változatban gyártották, ennek a maximális sebessége 45 km/óra volt. Az autót megpróbálták itthon is népszerűsíteni, de az egyedi gyártású modell előállítása annyira drága volt, hogy képtelenség volt megfizetni. Csengeri Géza, a Puli egykori fejlesztőmérnöke azt mesélte, a Puli kétszer annyiba került, mint egy akkoriban kapható Lada vagy Skoda. Ráadásul csak keveset tudtak belőle összeszerelni: naponta legfeljebb két darab gördült ki a műhelyből.

Később a fejlesztők elkészítették a Puli elektromos változatát. Ez már nagyobb sebességre is képes volt, és a formája is modernebb lett. Készült belőle kétszemélyes városi kisautó, golfautó, nyitott szabadidő kocsi, kisteherautó, sőt, még temetői koporsószállító is. A kocsi egyre gömbölydedebb lett, és végül annyira pofásra sikeredett, hogy még ipari formatervezési nívódíjat is kaptak érte a készítők.

A rendszerváltáskor a Hódgép darabjaira hullott, de a Pulit még néhány évig egy kft.-ben gyártották tovább. Aztán leálltak vele, mert a gyártás annyira drága volt, hogy nem érte meg folytatni. Pedig a kiskocsit időközben német, osztrák és svájci vevőknek is eladták.

Ma már csak elvétve látni az utcán Puli autót. Apróhirdetésekben néha fellelhető egy-egy öreg darab. Így találtuk meg Baja mellett Bartulov Istvánt, aki a Pulik szerelmese. Most is van neki egy, amit maga bütykölget. Azt mondta – amit különben az egykori  fejlesztők is elismernek -, hogy elég sok gyártási hibával készültek ezek a kisautók. Szóval van mit alakítgatni rajta.

Szeremle utcáin mindenki megfordul, amikor Bartulov úr végigdöcög az utcán kis libazöld Pulijával. Azt mondta, most már minden tökéletes az autón. Egy dolgot szeretne még:

„Égen-földön keresek kis szobrocskát, egy puli szobrocskát, az elejére szeretném föltenni, és akkor olyan lenne, mint amilyen a Jaguároknak van.”

18

A tartalom megtekintése csak 18 éven felüliek számára engedélyezett! Figyelem! Ez a médiatartalom kiskorúakra káros elemeket is tartalmaz. Amennyiben azt szeretné, hogy az Ön környezetében kiskorúak hasonló tartalmakhoz csak egyedi kód megadásával - azaz kiskorúak kizárása mellett – férjenek hozzá, kérjük, használjon szűrőprogramot. Szűrőprogram letöltése és további információk itt.

Elmúltam 18, megnézem
Nem nekem való
!

Figyelem, a következő videó a nyugalom megzavarására alkalmas képsorokat és hanghatásokat tartalmazhat!

Megnézem
Nem nekem való