Híradó

2007.06.19. 19:14 (kedd)

A Botticelli freskó-ügy margójára

A Botticelli freskó-ügy margójára

Az eredetiség nem egy misztikus dolog – mondta az RTL Klub Online-nak Einspach Gábor, igazságügyi festmény- és műtárgyszakértő, akit a Botticellinek tulajdonított freskó kapcsán kérdeztünk arról, hogyan állapítható meg egy műről, eredeti-e vagy sem.

Szenzációs felfedezést jelentett be június 8-án, pénteken a magyar kultuszminiszter Rómában. Van egy ismeretlen Botticellink Esztergomban! A felfedezésre persze azonnal reagált a tudományos világ. Néhány nap múlva egyre többen cáfolták a Wierdl Zsuzsanna restaurátor és Prokopp Mária művészettörténész nevéhez fűződő megállapítást. A laikusok pedig egyre kevésbé tudják eldönteni, kinek higgyenek.

Einspach Gábor, igazságügyi festmény- és műtárgyszakértő szerint bármely képnél eldönthető, hogy eredeti vagy sem. A világban minden területnek megvannak azok a szakértői, akik ezt minden kétséget kizáróan meg tudják állapítani. Az eredetiség ugyanis nem egy misztikus dolog, a művészi kvalitásokból, ecsetjárásról a festő életművének ismeretében egyértelműen el lehet dönteni, hogy a mű eredeti-e.

Magyarországon -Einspach szerint– jellemzően az a fő probléma, hogy akik eredetiségről nyilatkoznak, nem feltétlenül láttak annyi képet, ami alapján dönteni tudnának. Vagy nem volt erre lehetőségük a külföldi utazások hiánya miatt, vagy pedig igényük nem volt arra, hogy megnézzenek több ezer vagy akár több tízezer műalkotást. Mint ahogy arra sem, hogy pontosan megismerjék a világ nagy múzeumainak anyagát, és a műtárgypiacon mozgó alkotásokat is.

A szakértő szerint részletes vizsgálatokat – például a kormeghatározást tudományos módszerekkel, röntgenfelvételek készítését, festékek összetevőinek vizsgálatát – csak akkor érdemes elkezdeni, ha már van egy, a műtárgy eredetiségét alátámasztó szakvélemény valamelyik tekintélyes szakértőtől.

A világ nagy aukciós házai saját szakértőgárdával dolgoznak, de indokolt esetekben ők is felkérnek akár több külsős kutatót is egy-egy vitás ügy eldöntésében. A Firenzében élő Boskovits Miklós professzor, a korai olasz festészet kiváló ismerője – aki a Botticelli freskó ügyében szintén megszólalt – például olyan szakértő, akinek véleményére a világ nagy aukciós házai is adnak. A nemzetközi műtárgy-kereskedelemben több milliárd forintnyi értékben cserél gazdát olyan műtárgy, amely eredetiségét az ő nevével igazolják, véleményét a szakmában mindenki elfogadja – mondta Einspach Gábor.

Márpedig Boskovits Miklós – akinek Magyarországon Botticelli monográfiája is megjelent – néhány napja kijelentette, az esztergomi freskó festője egy középszerű firenzei művész a XV. század végéről, semmiképpen sem Botticelli.

Legutóbb pedig Louis Waldman, a Harvard Egyetem firenzei reneszánsz kutatóközpontjának vezetője nyilatkozott a faliképről, miután egy nemzetközi kutatócsoport egyik tagjaként Esztergomban járt, hogy közelről is tanulmányozza a Mértékletesség című freskót. Ő is egyértelműen kizárta, hogy a képet Botticelli festette volna. Persze a vita még korántsem zárult le…

18

A tartalom megtekintése csak 18 éven felüliek számára engedélyezett! Figyelem! Ez a médiatartalom kiskorúakra káros elemeket is tartalmaz. Amennyiben azt szeretné, hogy az Ön környezetében kiskorúak hasonló tartalmakhoz csak egyedi kód megadásával - azaz kiskorúak kizárása mellett – férjenek hozzá, kérjük, használjon szűrőprogramot. Szűrőprogram letöltése és további információk itt.

Elmúltam 18, megnézem
Nem nekem való
!

Figyelem, a következő videó a nyugalom megzavarására alkalmas képsorokat és hanghatásokat tartalmazhat!

Megnézem
Nem nekem való