Ridley Scott újra az idegenek terepére merészkedett, és a Prometheusban elindított teremtéstörténet most még inkább kiteljesedik, picit visszanyúlva az eredeti filmek hangulatához is. Ismét egy megosztó folytatást alkotott?

Az új Alien film egy Michael Fassbender fétis film lenne? Kritika!

2012-ben valami megmozdult az Alien univerzumban, hiszen az 1979-ben útjára indított Nostromo és az akkor színre lépő ikonikus női hős, Ellen Ripley megkapták az utánpótlást. Ridley Scott – aki az első résszel elindította a 38 éve élő hagyományt – újra előállt, hogy végre leforgathassa azt az előzményfilmet, amit már a 3. Alien filmmel meg akart valósítani.

A Prometheus – Naomi Rapace-szal és Michael Fassbenderrel a főszerepben – kellőképpen megosztotta a közönséget: a rajongók részleges csalódottsága valószínűleg abban volt keresendő, hogy nem kapták meg az eredeti hangulatát, vagyis a szörnyeket.

Ezt Scott is tudta, és pont ezért döntött úgy, hogy a Prometheus folytatásával, az Alien: Covenant-tal már nem vét ilyen hibát! Egyetlen dolgot akart biztosan: mindenkit halálra rémíteni!

Ennek tudatában üzenünk mindenkinek, hogy készüljenek fel: a legújabb felvonás sok szempontból más, mint 2012-es elődje volt, és itt már tényleg komolyan meg kell küzdenünk a véres és borzasztóan félelmetes jelenetekkel.

Az új Alien film egy Michael Fassbender fétis film lenne? Kritika!

A történet tekintetében tovább folytatódik az elsőben elindított teremtő-teremtés-kutatás gondolatsor, azzal a különbséggel, hogy ez a rész már komolyabban kapocs akar lenni az eredeti filmek és az ismeretlen, halálosztó szörnyek születése között. Miközben a Prometheusban az emberek bölcsőjét keresték, a Covenant-ban már egy mélyebben gyökeredző teremtő hadjáratról beszélünk, ahol a forrás, az alkotó kutatása lényegtelen… itt az alkotás kerül a középpontba.

A film valószínűleg még az elődjénél is jobban megosztja majd a rajongókat, hiszen nagyon kettős szájízt hagy az emberben.

Alapvetően egy űr-drámával indulunk neki a történetnek, ami a maga viszonylag rövid „játékidejével” is kenterbe veri az Utazók című filmet, amely hasonlóan egy új világba tartó hajó hányattatásairól szól. Ezt követően jön a felfedező fázis, a tipikus horror fordulat, amikor a csapat az ismeretlen földre lép, csupán egyetlen céllal: élhető bolygót találni. Az Alien-filmek magjaként ismert végzetes halált hozó idegenek felbukkanása, valamint a pánikszerű reakciók, a menekülés és a hihetetlen akciójelenetek pedig óriási energiával görgetik előre a filmet. Mindezek gyönyörűen épülnek egymásra a mozi első felében, ami csodásan besüppeszti a nézőt a székébe.

Az új Alien film egy Michael Fassbender fétis film lenne? Kritika!
 


Ridley Scott a látványvilág tekintetében is igyekezett minden részletre odafigyelni, hiszen gyönyörű tájakon vették fel a jeleneteket, ráadásul a részlet gazdagon megépített díszletek is lenyűgözőek.

A film második felében, mindezek ellenére valami elkezd megbicsaklani, valami hiányzik vagy éppen sok lenne?

Itt valójában arról van szó, hogy az arányokat egy kicsit rosszul építették fel: miközben ennek a résznek már komolyan meg kellene alapoznia a nagy kérdést, miszerint honnan jöttek az alienek, és honnan jöttünk mi, inkább egy gépek lázadása sztorit kapunk, amit megfűszereznek némi nárcisztikus teremtésvággyal is. Ilyen alapon Davidet, az androidot helyezve a fókuszba. Mellette az idegenek csupán eszközök, és rémisztő mellékszereplők lehetnek.

A túlságosan mélyre vitt hitbéli vágyak azonban megalapozatlanok, továbbra sem értjük David valódi motivációját, miközben – ha elfogadjuk, milyen irányba akarják vinni a filmet – ez lenne az egyik legfontosabb alappillér. A bemutatása nélkül viszont egy kicsit a levegőben lóg az egész cselekmény.

Az új Alien film egy Michael Fassbender fétis film lenne? Kritika!
 


Mégis, azt nem vitathatjuk el, hogy most már tényleg visszatértünk a 18 karikás horror ijesztgetés terepére, hiszen a kitöltetlen lyukak ellenére, a rendező legendának sikerült a frászt hoznia ránk, nem egy jelenettel.

A szereplőgárda tekintetében azonban óriási öngólt rúgott, hiszen Sigourney Weavert Naomi Rapace még csak-csak tudta pótolni, hiszen az a vad, karakán és igazán női hősöket jellemző karizma, benne is megvolt. Katherine Waterson azonban még nem állt készen egy ekkora szerepre, nem is véletlen, hogy az Alien-hagyományoktól eltérően itt közel sem egy nő az igazi főszereplő, aki mindenkit átvezet a túlélés ösvényén. Itt Michael Fassbender vitt el mindent! Színészileg zseniális alakítást nyújt, és alapvetően az ő karaktere a legfontosabb pontja az egész filmnek. Ráadásul Scott is beleszerethetett a Fassbender-jelenségbe, hiszen nem egy végtelenül elborult jelenetet adtak a jóképű úriembernek.

Valószínűleg sokan odalesznek a legújabb Alien résztől, hiszen most már jobban visszanyúlnak a nagy elődökhöz, és az ott letett alapokhoz, azonban kár lenne tagadni, hogy a Prometheus letisztultsága után a Covenant egy kicsit a káoszban úszkálva próbálja megmagyarázni a legnagyobb létkérdéseket. Ráadásul úgy, hogy közben minden eddiginél kiszámíthatóbb fordulatokkal dolgozik!

Hol vannak már azok a régi szép Alien-idők?

Az új Alien film egy Michael Fassbender fétis film lenne? Kritika!

Képek: InterCom